- Project Runeberg -  Tiden / Trettioandra årgången. 1940 /
501

(1908-1940)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 8, 1940 - Carlsund, Otto G.: Tvärsnitt genom nutida svensk konst IV. Grafiken

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

en högst personlig syntes av dessa
svärmerier. Just nu gör syntesen
utslag åt Whistler. Detta kan inte
undgås att man konstaterar. Emellertid
är Rosen lyckligtvis ändå en så stark
personlighet att han undviker
beskyllningen för påverkan. Han kommer
själv till tals i en mängd detaljer, och
i den mystiska nimbus som sveper
genom bilderna. Venedigbilderna ha sin
stora tjusning och hans
sörmlandsbilder sin, ty Reinhold von Rosen är en
bra konstnär, i klass med våra bästa.

David Ahlqvist låter inte mycket
tala om sig. Han håller sig till sin
hemtrakt Ljugarn på Gotland och
han syns alltför sällan på våra
breddgrader. Han livnär sig på måleri men
har vid sidan därom två stora
intressen: grafiken och musiken. Som
musiker är han helt och hållet självlärd.
Dels komponerar han, dels spelar han,
och då alltid sina egna kompositioner.
När man hör hans spröda melodier
i folkton, hans koraler och hymner,
som han föredrar på en liten
kammarorgel, flyttas man upp till en annan
värld. Själv är jag ingen anhängare
av "finare" musik. Wagner som skall
vara fina q för cesarer och likställda,
plågar mig direkt. Men när jag hör

folklore, från vilket land som helst, en gregoriansk mässa eller en enkel
låt av vad slag som helst, får jag behagliga förnimmelser. Så är det med
Ahlqvists musik, och den har gett mig nyckeln till hans grafiska konst.

I sina etsningar speglar han samma timida känslolägen som i tonskapelserna.
Hans streck är lika levande, lika fullt av nerv, som anslaget på klaviaturet,
och evad det gäller figurer eller landskap få de en återklang av denna
trofasta innerlighet som genomsyrar hela mannen själv.
Adolf Hallman: Ryssen
Adolf Hallman: Ryssen

När man gör ett tvärsnitt genom svensk grafik av i dag, och gör det med
ledning av de namn som företrädde arten på Nationalmuseum, måste det givetvis

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:20:33 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiden/1940/0509.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free