Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10, 1940 - Beyer, Nils: Stockholmsteater 1940
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
pä en riksteaterturné under
Olof Molander) och här pä
nytt lyckades ypperligt frigöra
rollens blandning av
atneri-kahsk vardaglighet och poetisk
inspiration. Stycket är skrivet
på vers, en fri böljande
blankvers. Det är MaXwell
Andersons mening, att versen är
"känslornas språk" och ensam
kan återskänka teatern den
osedvanLighet, som den en gång
i världen haft. Men samtidigt
poängterar han, att en
dramatisk diktare först och främst
måste behärska sitt yrke, förstå
scenens speciella krav och äga
det sinne för ett ämnes
bärkraftighet, som behövs för att
kunna skapa sceniska framgångar.
En teater utan publik är ju
nämligen ingen teater.
Georg Blickingberg med Lars Hanson och Inga Tidblad i Morgondagens män |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>