Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - N:r 10, 1940 - Carlsund, Otto G.: Tvärsnitt genom nutida svensk konst V. Skulpturen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Tvärsnitt genom nutida svensk konst V
Otto G. Carlsund
Skulpturen
Svenskens sinne för realiteter har en estetisk sida som klart kommer till
synes i konstskapandet. Det är i den verklighetstrogna avbildningen han når
sina bästa resultat. Men det är mer inom formens, mindre inom färgens
område hans talanger komma till sin rätt. Detta kan ha sin grund i rent
optiskt-fysiologiska orsaker, men det kan också bero på de ogunstiga
ljusförhållandena i landet. Man märker klarast skillnaden vid en jämförelse mellan grafiken
och måleriet. Försöken att i färg överföra skönhetsupplevelser såsom i
måleriet lyckas mindre bra än de formala valörskapelsema i grafiken.
En ytterligare bekräftelse av denna iakttagelses riktighet får man vid
betraktandet av svensk skulptur. Kvalitativt sett är den jämbördig med grafiken
och står sålunda på en avgjort högre nivå än måleriet. I skulpturen räknar
man i allmänhet ej med färgeffekter utan med volymsverkan, alltså med rent
formala värden. Härtill kan fogas två anmärkningar: grafiken och skulpturen
kräva i högre grad handens skicklighet av utövaren, som måste kunna handha
mekaniska hjälpmedel i helt annan utsträckning än målaren, och materialet,
alltså i ena fallet metall och trä, i senare fallet lera och andra fasta material,
bjuder på mera motstånd att övervinna än färgansättningen på en duk.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>