- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
2

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

rande. Naturligtvis tillkommer det därvid den analyserande att noga
bestämma äfven det sätt, hvarpå momenterna förekomma i det hela.

Men nu tillkommer här något, som komplicerar förhållandet
och som kan föranleda till den meningen, att efterföljande
undersökning icke har empirisk karaktär i angifven mening. Antag, att
man skulle taga för sig att analysera vårt medvetande om ett
kausalt förhållande, sålunda nödvändigt sammanhang i skeendet.
Naturligtvis skulle därvid föremålet, som undersöktes, vara något
till den sinliga verkligheten hörande. Medvetandet, som
undersöktes, skulle vara ett led i den tidliga verkligheten. Men om det
nu gäller att särskilja det hvarom man däri är medveten, så
händer det, att man måste taga i betraktande ett
medvetenhetsiwne-håll, som alls icke har sinlig betydelse, så att det kunde betraktas
som uttaget ur det sinligt gifna. Så blir nu också här
landet. Den nödvändighet i skeendet, hvarom man härvid är
medveten, kan omöjligt vara härledbar ur det sinligt gifna själft.
Där finner man, såsom ofta är påpekadt, endast post, aldrig propter.
Äfven fallens upprepning skänker endast ett post, såvida man icke
redan, sålunda oberoende af det gifna själft, har antagit
förhanden-varon af ett nödvändigt sammanhang i förloppet öfverlmfvud.
Sålunda äger idéen om nödvändighet i skeendet på intet sätt sin
betydelse genom det sinligt gifna själft. Vi kunna då i denna

negativa mening tala om det föreliggande medvetenhetsinnehållet

såsom osinligt och säga, att i det faktiska tidliga medvetandet om
kausalitet förekommer ett innehållsmoment af osinlig natur.
Därmed är nu på intet sätt sagdt, att medvetandet ifråga skulle stå
i förbindelse med en särskild osinlig värld eller nå?ot dvlikt. Endast

att något osinligt förekommer som innehåll i det tidliga medve-

tandet, är därmed påstådt. Och den som förnekar detta han
förnekar ej därmed en osinlig värld. Ulan han förnekar ett
empiriskt faktum. Det är då tydligt, att om man beskylles för att gå

»ins Blaue hinein», därför att man påpekar tillvaron af ett sådant
medvetande, så beror detta på en begreppsförvirring. Riktigare
är då att säga, att det medvetande, som är föremål för under- •
sökning, själft går i det blå, om nu öfverlmfvud det osinliga är

det blå. Säkert är, att den som förnekar, alt här ett osinligt

medvetenlietsinnehåll i angifven bemärkelse föreligger, han går icke
i något »hinein» utan stannar vid ytan.

Men nu kan det på liknande sätt hända, att till det empiriska
själ fined vetandet hör ett innehåll, som omöjligt kan ha betydelse

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0010.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free