- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
12

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

för dem på sig själf. Detta visar sig först däri, att man vid
reflexion fattar dem såsom sina egna bestämningar eller såsom
inherenta hos sig. Kroppen åter fattar man alls icke såsom
in-herent hos sig — endast såsom orten för egna bestämningar.
Vidare visar det sig däri, att jag vid reflexion fattar dem såsom till
.sin egen natur direkt tillgängliga blott för mig själf. I afseende
å alla andra framstå de såsom tillgängliga blott genom
öfver-föringar af, hvad de i sitt eget »inre» själfva erfara. Kroppen
däremot synes direkt tillgänglig ej blott för mig, fast yttringarna
och innehållen, som fattas såsom mina bestämningar, dit
lokali-seras. Det här föreliggande reflexionsresultatet förutsätter, att man
i det omedelbara medvetandet om yttringarna och innehållen
in-trajicierar dem i »mig själf». För att man skall kunna vid reflexion
bestämma dem såsom inherenta i och till sin esren natur direkt
tillgängliga blott för »mig själf», måste man ursprungligen ha
ställt in dem i det hela, som medvetenhetsinnehållet »jag själf»
innebär. Men för möjligheten af en sådan mordning fordras, att
man just vid dem i omedelbart medvetande koncipierat
medvetenhetsinnehållet »jag själf». Om de icke hörde till det, i hvilket jag
ser »mig själf», skulle de vara för jaget främmande och sålunda
icke kunna intrajicieras däri.

Emellertid ha vi att närmare bestämma det sätt, hvarpå frågan
är alt besvara. Vi abstrahera här efter ’förut angifvet schema för
framställningen från den betydelse, som viljandet och värdet kunna
äga i föreliggande afseende. Grunderna för tillåtligheten af en
sådan abstraktion äro angifna1. Kvarstående såsom det i hvilket
jag ser »mig» skulle då vara medvetenhetsyttringarna och de
exem-plifikatoriskt angifna sensationsinnehållen. Härtill äro nu att lägga
de s. k. känslornas innehåll: glädje, sorg, vrede etc., som
åtminstone icke direkt lokaliseras till kroppen, men afgjordt intrajicieras
i jaget och därför ingå i det i hvilket jag ser »mig själf». Slutligen
är att observera en viss skillnad i det sätt, hvarpå de ifrågavarande
sensations- och känsloinneliållen hänföras på jaget, i förhållande
till medvetenhetsyttringarna såsom sådana. Under det att de
senare direkt hänföras på mig själf i angifvet afseende, hänföras de
förra på mig själf blott såsom erfarande dem. Och visserligen
sker detta icke pa samma sätt, som medvetenhetsinnehållen
öfver-hufvud hänföras på mig. Såsom blotta medvetenhetsinnehåll hän-

1 Se ofvan, sid. 4.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free