- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
13

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

föras de på mig endast, såvidt de utgöra innehåll i
medvetenhets-yttringar, som hänföras på mig. För sig själfva tagna kunna de
tillskrifvas en egen realitet, i föreliggande fäll är det verkligen

#

det erfarna själft, som hän föres på mig. Jag har hungern, glädjen
o. s. v. Men vid detta hänförande är jag förutsatt erfarande
tillstånden i fråga. De bli sålunda visserligen icke såsom den egna
kroppen, för sig betraktade, utan angifven referens till jaget, men
de refereras till jaget endast med hänsyn till en viss redan gifven
bestämdhet hos det samma. Häraf kan nu den slutsatsen dragas,
att det hvari man primärt ser »mig själf», är personens egna
med-vetenhetsyttringar. I känsloinnehållen och de angifna sensations-

innehållen ser man »mig själf» endast sekundärt, nämligen såvidt

O

själfvet redan är närmare bestämdt genom de tillhörande
med-vetenhetsyttringarna.

Riktigheten häraf blir ytterligare befäst, om vi taga hänsyn
till, att clet »jag själf», hvarom fråga är, skall vara ett medvetande,
som erbjuder sig med själfständighet eller med slutenhet inom sig.
Det är tydligt, att för att medvetandet om något sådant skall vara

måste ett verkligt medvetande vara gifvet, hos hvilket ett

själfstäncligt medvetande i angifven mening kan urskiljas. Detta
förutsatta medvetande kan ej vara något annat än den persons
egna medvetenhetsyttringar, som har själfmedvetandet, i hvilka han
faktiskt ser sig själf.

Det omedelbara formella jagmedvetandet skulle sålunda vara

|

omedelbart medvetande om ett medvetande, som framträder med
slutenhet inom sig, och därmed om en viss identitet af subjekt
och objekt, detta primärt urskildt vid personens egna
medvetenhetsyttringar.

4. Emellertid är därmed ännu icke det omedelbara formella
själfmedvetandet fullständigt bestämdt med afseende å de för dess
innehåll konstitutiva momenterna. Yi ha närmast att påpeka, att
»jag» formellt betraktad aldrig i omedelbart själfmedvetande
erbjuder en mångfald af jagdelar. Väl kunna en mångfald
medvetenhetsyttringar och medvetenhetsinnehåll intrajicieras i mig och
därmed vid reflexion bestämmas såsom mina. Men »jag» såsom
sådan eller själfvarat i och för sig erbjuder ingen mångfald i
det omedelbara själfmedvetandet. Det tjänar tvärtom som den
enhet, i hvilken den nämnda mångfalden inordnas. Väl är det
vidare ingen omöjlighet, att en och samma psykofysiska organism
har hvarandra uteslutande omedelbara jagmedvetanden, där i hvarje

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0021.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free