- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
20

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

andra, genom det omedelbara formella själfmedvetandet.
Inne-häl let. söm såtillvida bestämmer mig, är hvarje
medvetenhets-yttring och specifikt medvetenhetsinnehåll, som inordnas i mig.

Nu är att märka, att det själfständiga medvetande, som
individualiseras genom temporalisering och lokalisering och sålunda i
sig själf är generellt, icke är »jag själf», formellt betraktad ».lag
själf» är omedelbart individuell. Men jag ser »mig själf» i det
genom den fysiska organismen individualiserade själfständiga
medvetandets innehåll, liksom jag ock intrajicierar det samma i »mig
själf». 1 detta afseende menar jag »mig själf» med det på
an-gifvet sätt individualiserade själfständiga medvetandet. Men i >ig
själf betraktadt är för mig det jag, som jag förlägger till den egna
fysiska organismen, icke »jag själf». endast ett visst jag jämte
andra.

Men vidare är att märka, att båda individualiseringarna äro

o

oupplösligt knutna vid hvarandra. A ena sidan förutsätter
indi-vidualiseringen genom den fysiska organismen den andra direkta.
J det förra fallet föreligger nämligen ett öfverförande af det
själfständiga medvetandet på något för det samma yttre, låt vara att
detta yttre är den egna fysiska organismen. Att så är förhållandet,
blir tydligt däraf, att detta sätt att fatta mig hör på ett intimt
sätt tillsammans med uppfattningen af andra såsom individer, dels
så att jag i detta fall bestämmer mig, sådan jag är för andra,
dels så att jag bestämmer mig som en bland flere. Alltså måste
redan en öfverföring af det själfständiga medvetandet på andra har
ägt rum vid den föreliggande individualiseringen. Det kan sålunda
här icke föreligga ett ursprungligt medvetande om ett själfständigt
medvetande. Men öfverföringen förutsätter för att äga betydelse
ett ursprungligt medvetande om ett själfständigt medvetande, som
öfverföres. Ett sådant är förhanden blott i det omedelbara
själfmedvetandet i och för sig. Men å andra sidan utbildas faktiskt
det omedelbara själfmedvetandet såsom sådant blott i den sociala
gemenskapen. Fast dess innehall har själfständig betydelse,
utvecklar det sig därför blott i förbindelse med öfverföringen på
andra och i samband därmed på den egna fysiska organismen.

Men livad som nu häraf framgår som resultat, det är den
bestämda åtskillnaden mellan det själfständiga medvetande, som är
»jag själf» i omedelbart själfmedvetande, och det som inskjutes
vid uppfattningen af andras personlighet liksom vid uppfattningen
af mig själf såsom till för andra och såsom en bland andra. Till

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0028.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free