- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
22

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

allt annat. Därmed är sagdt, att hvarje tänkbart föremål i sig
själf skiljer sig från hvarje annat. Därmed åter är det att
bestämma som ett själf. Egentligen är med detta intet annat sagdt
än hvad som ligger i identitetsprincipen. Såsom med sig själft
identiskt eller från allt annat i sig själft skildt hänför sig hvarje

tänkbart föremål på sig själf. Här är icke på minsta sätt fråga
om ett jag, därför att det ej kan i detta afseende vara tal om
något som helst medvetande. Medvetandet refererar sig under
alla omständigheter på något, som uppfattas, i hvilket det
uppfattande medvetandet själft icke förekommer. Det saknar därför
i sin natur af medvetande referens på sig själf, fast det i likhet
med hvarje annat tänkbart föremål såsom ägande en egendomlig
bestämdhet är ett själf. Men livad som vid »jag» tillkommer till
det blotta själfvarat, är just ett medvetande, som emellertid går
tillsammans med själfvet till ett enkelt »jag». I det omedelbara
jagmedvetandet skulle sålunda föreligga medvetande om det
själf-vara, som i identitetsprincipen tillskrifves hvarje tänkbart föremål
— detta i förbindelse med ett därmed sammangående medvetande.
Innan vi upptaga möjliga invändningar mot ett sådant antagande,
utföra vi saken vidare genom att upptaga till behandling del
medvetande, som här förekommer, och möjligheten af det i fråga
kommande sam mangåendet.

Det medvetande, som förekommer i »jag», kan ej vara något
annat än det, som är omedelbart tillgängligt för det väsende, som
i hvarje fall är medvetet om sig själf, d. v. s. organismens egna
medvetenhetsyttringar. Nu är det emellertid tydligt, att dessa i
sin konkreta bestämdhet ej kunna höra till det enkla »jag» el ler
till »jag» formellt betraktadt. Man har då att undersöka, om de
icke kunna förekomma däri, såvidt fråga är blott om själfva
medvetandet i dem, alltså under abstraktion från deras bestämda
innehåll, liksom från deras tidliga och rumsliga bestämdhet och de
förbindelser med annat, hvari de hvar för sig förekomma. Det
skulle då i omedelbart jagmedvetande föreligga ett fasthållande in
abstracto af medvetandet såsom sådant i de gifna
medvetenhets-yttriiigarna. Detta åter tarfvar ett närmare bestämmande. Med
medvetandet in abstracto kan förstås antingen medvetandet öfver
hufvud, därvid då tänkt ett objekt öfver hufvud för det samma,
eller också medvetandet såsom det subjektiva elementet, det
verkliga medvetandet alltså under abstraktion från hvarje som helst
objekt. Nu måste den första möjligheten uteslutas. Ty såvidt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0030.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free