- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
48

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tidliga, likväl relativt enkla enhet, som är medvetenhetslifvets
verkliga bärare. Då i själslifvet viljan framträder såsom den
själfständigt verksamma kraften, ligger det nära till hands att fatta

den ifrågakommande bäraren af själslifvet såsom varande
väsentligen vilja. Därför fattar man stundom jagenhetsmedvetandet
såsom medvetande 0111 grundviljan i dess enkelhet. Så t. ex. hos

Maierl.

Gent emot en slik åskådning är nu närmast att anmärka, att
den icke är mäktig att förklara det omedelbara
jagenhetsmedvetandet — medvetandet 0111 mie: i min enkla enhet. Det är att

märka, att den tidliga enkla bärare af själslifvet, hvarom i
föreliggande åskådning är fråga, icke kan vara något annat än en

särskild enkel enhet jämte andra. Man går ut från en förutsatt

mångfald af sådana enkla bärare af själslif och betraktar hvars

och ens själfmedvetande såsom medvetande om hans särskilda
enhet. Men denna särskilda enhet är gifvetvis icke individualiserad
blott såsom enkel enhet, utan genom andra bestämdheter. Men
»jag» i omedelbart själfmedvetande är redan såsom enkel enhet
med tillhörande själf-vara, är redan såsom »jag själf» i formell
bemärkelse individualiserad, behöfver icke vare sig någon särskild

innehållsbestämdhet eller temporalisering därför. Det måste
sålunda i det omedelbara jagenhetsmedvetandet föreligga ett
med-vetenhetsinnehåll af specifikt annan natur än den tidliga enkla
enhet, som tilläfventyrs är det särskilda själslifvets bärare.

Men om nu medvetandet om »111ig själf» måste betraktas
såsom det allena ursprungliga jagmedvetandet, från hvilket äfven
medvetandet om särskilda jag erhåller sin betydelse, så kan ej ens
medvetandet om mig såsom en särskild person jämte andra
betraktas såsom ägande sin innehållsbestämdhet genom den
ifrågakommande bäraren af själslifvet.

Vidare kan den anmärkningen göras, att det i åskådningen
skeende antagandet af en tidlig enkel enhet stöter på vissa logiska
svårigheter. l:o synas bestämningarna enkelhet och varaktighet
upphäfva hvarandra, såvidt enkelhet skall innebära ouppdelbarhet.
Såsom nyss påpekats, inträder med varaktigheten diskretion mellan
det föregående och det efterföljande i det varaktigas tillvaro och
visserligen är att märka, att för denna uppdelbarhet kan på grund
af tidens oändliga delbarhet icke sättas någon gräns. 2:o måste

1 Psychologie <les emotionalen Denkens. si<l. 201.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0056.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free