- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
55

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kvar, nämligen såvidt det måste poneras såsom förutsättning för
sin egen negation.

Ett annat sätt att försvara det begränsade jagets möjlighet i
angifven mening trots dess motsägande karaktär ligger i skiljandet
mellan väsen och fenomen i betvdelse af fullständig och bristfällig

%/ v / Vy

realitet. Det begränsade jaget är, menar man, icke verkligheten
kat exokän. Den motsats, som tillhör det samma, träffar därför
icke denna. Den verklighet, som det begränsade jaget har, är
därför icke motsägande. Motsägande är det blott, såvidt det lider
brist på verklighet. Det är tydligt, att här bristen på verklighet
är själf betraktad som en realitet. Det finnes äfven, menar man
sådant, som brister i verklighet. Annars skulle bristen på
verklighet hos det begränsade jaget såsom sådant innebära blott detta,
att det icke finnes något begränsadt jag, hvars möjlighet det dock
gällde att ådagalägga. Därmed är då tydligt, att frågan kommer
igen i den formen: hvad ligger det för mening i, att en brist på
verklighet själf är verklig:

Men allra starkast visar sig själfmedvetandets inflytande på
vittet att tänka i ifrågavarande hänseende, då man, lämnande åsido

?

s

alla frågor om det ändliga jagets möjlighet i angifven betydelse,
häfd ar dess verklighet på grund af själfmedvetandets faktiska
för-handenvaro såsom »inre erfarenhet». Det ligger ju dock i öppen
dag, att om det i detta afseende är fråga om en teori om
exempelvis den »inre erfarenhetens» absoluta kunskapsvärde, så måste
den göra anspråk på att vara objektivt begrundad. Men därmed
är motsägelselagen förutsatt. Tydligen lamslås här eftertanken af
den subjektiva omedelbarhet, den evidens, som själfmedvetandet
har. Dock har all vetenskap till väsentligt kännemärke att genom
användande af objektivt hållbara grunder höja sig öfver det
subjektivt omedelbara, det påtagliga.

13. Vi ha nu framställt det formella omedelbara
själfmedvetandet såsom ett medvetande om själfvet, hvarmed
medvetenhets-enheten in abstracto går tillsammans. Därvid framträder själfvets
enkelhet och därmed följande individualitet i det omedelbart gifna
»jags» enkelhet och individualitet i mångfalden af
medvetenhetsyttringar.

Vi ha nu att ur den skedda undersökningen utdraga vissa
betydelsefulla korrolarier. Det första rör realitetsfrågan. Det är
härvid det egendomliga förhållandet att observera, att gent emot

hvad som helst annat än »mig själf» står det naturliga medvetan-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free