- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
68

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

skilnad mellan jagintuitionen och känslan. Känsloinnehållet kan
förbindas med annat, inordnas med annat i jaget och därvid
reflekteras utan att sålunda förlora karaktär. »Jag är sorgsen», låter
sig utan svårighet säga. Jag reflekterar min närvarande sorg.
Blott är att märka, att jag icke i själfva känsloupplefvelsen
reflekterar. Vid reflexionen står jag iakttagande öfver den samma,
konstaterande dess förhandenvaro. Men med afseende å den rena
jagintuitionen är all reflexion öfver innehållet med bibehållande af
dess karaktär omöjlig.

19. Men om nu »jag» i egentlig mening aldrig kan
förekomma annat än i ren intuition, så uppstår den frågan, huru det
kan blifva föremål för en sådan reflexion, som i föreliggande
undersökning föreligger. Vore nu verkligen det omedelbara formella
själfmedvetandet »jag», såsom stundom påstås, skulle hvarje som
helst reflexion öfver det samma vara omöjlig. Är »jag»
oreflek-terbart, är naturligtvis också det omedelbara formella
själfmedvetandet, under förutsättning af identitet, oreflekterbart. Ej heller
kan då medvetandet om det omedelbara formella själfmedvetandet
reflekteras, då det såsom medvetande om »mig själf» måste blifva
ett omedelbart formellt själfmedvetande. Ett reflekterande
medvetande om »mig själf» kan ju icke ges. Men såsom omedelbart
formellt själfmedvetande är det efter förutsättningen ett
oreflekterbart »jag». Men är nu tvärtom jagintuitionen på intet sätt »jag»,
är den blott en medvetenhetsyttring jämte andra, så kan den
likaväl reflekteras som hvarje annan. Men därmed är också
svaret på frågan, huru »jag» kan, så som här sker, reflekteras, gifvet.
Det blir likartadt med svaret på en liknande fråga i det föregående1.
När det förnekas, att »jag» kan reflekteras, så betyder detta, att
det medvetande, för hvilket »jag» utan vidare är, aldrig kan
reflektera det samma. Eller från en annan synpunkt: »jag» utan
hänsyn till medvetandet om det samma, själfva »jag» för sig kan
icke reflekteras. Men det medvetande, för hvilket jagmedvetandet
finnes till, kan analysera det senare likaväl som hvarje annat och
då reflektera »jag» såsom medvetenhetsinnehåll, hvarvid det kan
gifva sig som resultat, att det medvetande, som är analysens
föremål, icke kan reflektera sitt eget innehåll, d. v. s. »jag själf».
Här har det nu också hela tiden gällt blotf att reflektera »jag»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0076.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free