- Project Runeberg -  Till analysen af det empiriska själfmedvetandet /
90

(1910) [MARC] Author: Axel Hägerström
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

att därmed förlora sin egendomliga karaktär, och denna i sin
ordning blir ett totalt medvetande, inom hvilket objektet faller, utan
att därmed upphöra alt i sig själf vara ren från hvarje
objektsmoment. Man kan också säga, att det lotaliserade medvetandet
har sin karaktär af verkligt medvetande därmed, att det i sig
innesluter objektet, men sin karaktär af ett inom sig slutet medvetande,
emedan medvetenheten vid denna förbindelse med objektet tillika
är isärhållen från det samma. Men märk nu, att för att
öfverhuf-vud kunna se objektet i medvetandet måste man vara medveten
om själfva objektet i dess egendomliga betydelse, till hvilken alls
icke medvetandet om det samma hör. 1 medvetandet om objektet
såsom sådant kan icke medvetandet själft vara gifvet, emedan
hvarje medvetande är upptaget af sitt föremål, i hvilket det själft
icke förekommer. Medvetandet om objektet i dess inneslutetvara i
medvetandet erfordrar sålunda jämte ett särskildt medvetande om
den medvetenhetsyttring, i hvilken objektet förekommer, ett direkt
medvetande om objektet. Medvetandet om medvetenhetsyttringen
måste nu visserligen med det direkta medvetandet om objektet
utgöra ett enda medvetande, för att af det hela skall blifva ett
medvetande 0111 objektet i dess inneslutetvara i medvetandet. Men
det direkt uppfattade objektet — objektet i sig — får därvid ej
vara förbundet med medvetenhetsyttringen, emedan denna under
sådana förhållanden ej skulle blifva en totalitet med objektet
såsom led utan skulle hänföra sig på ett objekt i sig. Detta åter
innebär, att det alltid medkommande objektet i sig måste hållas
i sär från objektet i medvetandet. Objektet måste sålunda ej blott
hållas isär från medvetenheten in abstracto, »jag själf», för att
denna vid förbindelsen med objektet ej skall förlora sig däri, utan
blifva ett totalt medvetande, i hvilket objektet ingår som led. Utan
objektet måste tillika skjutas ut frän förbindelsen och förekomma
rent för sig. A ena sidan måste objektet isärhallas från
medvetenheten i själfva förbindelsen därmed. Detta isärhållna objekt ses
nu emellertid vid förbindelsen i medvetenheten såsom ett totalt

r> § | f

medvetande. A andra sidan måste det isärhällas från objektet 1
medvetandet eller från förbindelsen själf och sålunda förekomma
rent för sig jämte förbindelsen.

Det är nu också lätt verifierbart, att så är fallet. Huru
mycket jag än finner mig själf medveten och därmed ser det hvarom
jag är medveten såsom mitt medvetandes innehåll, alltid stannar
något kvar, som jag ser för sig själf utan att någon referens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:34:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillanalys/0098.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free