- Project Runeberg -  Till Österland : skildringar från en resa i Turkiet, Grekland, Syrien, Palestina, Egypten samt på Sinaihalfön hösten och vintern 1894 /
67

(1896) [MARC] Author: P. P. Waldenström - Tema: Turkey, The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kap. 6—14. Turkiet: Konstantinopel, Athos, Thessalonika - 10. Muhammedanismen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

TIONDE KAPITLET.
Muhammedanismen.



Den lära, som Koran förkunnar, kallas Islam, hvilket ord
betyder undergifvenhet under Guds vilja. De rättrogne kallas
muslimin, d. v. s. sådana som äro Guds vilja undergifne.
Den första hufvudpunkten i läran är, att det finnes endast
en Gud
. Han kallas Allah. Detta framhålles både emot
det hedniska mångguderiet och mot den kristna kyrkans
treenighetslära. Muhammed fattade denna senare på ett mycket groft sinnligt
sätt. Han trodde nämligen, att de kristna räknade till treenigheten
Gud, Jesus och jungfru Maria. Islams första trosartikel finnes i
Suran 112 och lyder så: »Han är Gud en enda, den oberoende
guden; han har icke födt och är icke född, och aldrig har det funnits
något med honom beslägtadt väsen.»

Att tala om »Guds son» är för Muhammed och hans anhängare
en styggelse, då ju »Gud icke har eller kan hafva någon hustru».

Gud omgifves af änglar, som bära hans tron och äro hans
verktyg till att utföra hans befallningar. De äro ock förmedlare mellan
Gud och den troende menniskan, hvilken de städse följa. Hvarje
troende har två änglar, en vid sin högra och en vid sin venstra sida. Den
förre skrifver upp hans goda gerningar, den senare hans onda. När
en muhammedan beder, slutar han alltid bönen dermed, att han
vänder sitt ansigte nickande först åt den högra och sedan åt den venstra

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:35:02 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillost/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free