- Project Runeberg -  Till Österland : skildringar från en resa i Turkiet, Grekland, Syrien, Palestina, Egypten samt på Sinaihalfön hösten och vintern 1894 /
276

(1896) [MARC] Author: P. P. Waldenström - Tema: Turkey, The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kap. 30—40. Galileen: Cesarea Filippi, Kades, Safed, sjön Gennesaret med omgifvande städer: Betsaida, Kapernaum, Tiberias, Nazaret, Kana, Nain, o. s. v. - 33. Safed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

276

TRETTIOTREDJE KAPITLET.

bud och hålla dem och icke följa sina hjertans och ögons lystnad,
hvilka locka till otrohet».*

Här bredvid ser läsaren en bild af en bedjande jude med
mantel och bönekapsel. I forna tider buro judarne sådana tofsmantlar
såsom ett ytterplagg. Nu taga de dem på sig endast vid gudstjensten.
De riktigt gudfruktiga begagna dock såsom ett underplagg en mindre
tofsmantel. Äfven Jesus rättade sig i detta stycke, såsom i allt annat,

efter Mose lag. Emedan
tofsarne voro ett uttryck af den
sanne israelitens helighet, så
betraktades de af folket med en
viss helig vördnad. Detta
förklarar, hvarför de sjuka, som
sökte Jesus, ville röra just vid
dem. De trodde, att i dem
utströmmade en särskild kraft från
den helige mannen (se Matt. 9:
20 f., 14: 36).**

Fariseerna på Kristi tid
plägade göra sina tänkeskrifter
breda och tofsarna på sina mantlar
stora, hvilket skulle betyda, att
de hade stort nit att hålla
lagen. Frälsaren bestraffar detta
deras begär att lysa inför
menniskorna med sin gudaktighet (Matt. 23: 5).

Från synagogan förde missionären oss ut till den judiska
kyrkogården. Der ligga enligt traditionen många framstående män begrafna.

Judarne i Safed tro på själavandringen, och bland grafvarna visa
de trenne, der män ligga begrafna, i hvilka Abrahams, Isaks och

* Det mörkblå snöret i tofsarne har väl gifvit anledning dertill, att äfven i
kristenheten den blå färgen betraktas såsom en bild af trohet.

** Då det i den nyantagna svenska kyrkliga öfversättningen af Matt. 9: 20 f., 14: 36,
står »det yttersta af hans klädnad» i stället för »tofsen på hans mantel», så är det en
ledsam brist på noggrannhet hos öfversättarne.

Jude med. mantel oeh bönekapsel
(se texten här bredvid).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:35:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillost/0304.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free