- Project Runeberg -  Till Österland : skildringar från en resa i Turkiet, Grekland, Syrien, Palestina, Egypten samt på Sinaihalfön hösten och vintern 1894 /
335

(1896) [MARC] Author: P. P. Waldenström - Tema: Turkey, The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kap. 30—40. Galileen: Cesarea Filippi, Kades, Safed, sjön Gennesaret med omgifvande städer: Betsaida, Kapernaum, Tiberias, Nazaret, Kana, Nain, o. s. v. - 40. Nazaret. Gabrielskyrkan. Jungfru Marias brunn. Josefs verkstad. Bebådelsekyrkan. Synagogan. Det engelska barnhemmet. Kana. Profeten Jonas graf

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KANA.

nykterhetsläger: det moderata och det absolutistiska. De förra komma
alltid att påstå, att det vin, som Herren gjorde, var alkoholhaltiga de
senare att det var alkoholfritt. Men som bevis skall hvardera parten
anföra sina egna åsigter om alkoholbruket, allt under den naturliga
förutsättningen, att Herren haft samma åsigter. Det är så vanligt.
Hvarje parti vill hafva bibeln på sin sida. »Jag har rätt och bibeln
har rätt» — det är den sjelfklara utgångspunkten. »Derför måste
bibeln mena just detsamma som jag» — det är den lika sjelfklara
slutsatsen. Men om bibelns ord lyda något annorlunda, så måste de
»tolkas riktigt», d. v. s. så, att de öfverensstämma med partiets mening.

Från Kana var Natanael, som blef en Herrens apostel och såsom
sådan bar namnet Bartolomeus. Han hade af Herren det vittnesbördet,
att han var en rätt israelit, i hvilken intet svek fanns (Joh. i).

Det är två platser i Galileen, som strida om äran att få vara det
bibliska Kana. Den ena är Kana el-Djelil, beläget ungefär 15 km. norr
om Nazaret med några förfallna byggnader, der nu för tiden ingen
menniska bor. Den andra är Kefer Kenna, som ligger ungefär 5 eller
6 km. i nordost från Nazaret. Traditionen var också i den gamla
tiden något vacklande. Somliga lärde forskare antaga, att Kana
el-Djelil skall vara det rätta. En professor Sepp, som på 1840-talet
gjorde en resa här, och som kom till den åsigten, råkade till följd
deraf i en sådan onåd hos föreståndaren för det romerska klostret
i Nazaret, att denne nekade honom både husrum, mat och dryck
inom klostermurarne, och det ehuru han var en god katolik med
utmärkta rekommendationsbref t. o. m. från Rom.
Klosterföreståndaren ville icke höra talas om något kätteri i denna sak. För
min del tror jag, att de starkaste skälen tala för Kefer Kenna.
Staden eller byn, eller hvad man skall kalla platsen, har icke mer än
6 à 7 hundra invånare. Halfva antalet af dem äro muhammedaner,
nästan alla de öfriga äro grekiskt katolska kristna. Några lutherska
protestanter lära ock finnas der.

När vi nalkades byn, passerade vi den brunn, ur hvilken hela byns
befolkning hemtar sitt behof af vatten. Någon annan brunn finnes
icke i närheten. Det var alltså ur denna brunn det vatten togs, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:35:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillost/0367.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free