Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kap. 45—63. Judeen: Silo, Betel, Ramalla, Jerusalem, Betania, Jeriko, Hebron, Betlehem, Mizpa, Emmaus, Lydda, Jaffa - 60. Till Hebron
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
528
SEXTIOFÖRSTA KAPITLET.
t. ex. den tyske skollärarens hustru gjort. För kvinnor är det ock
jemförelsevis lättare, emedan de alltid äro beslöjade.
Ar 1862 reste prinsen af Wales i Palestina, och han fick af den
turkiske sultanen en särskild tillåtelse att besöka Haram i Hebron.
Detta väckte mycken förbittring bland muhammedanerna; och trots
sultanens bref kom icke ens han ned i den underjordiska hålan.
Många lärda vetenskapsmän hafva tviflat på grafvarnas äkthet;
men när man tänker på, hvilken betydelse Abraham, Isak och Jakob
Abrahams ek i Mamre (se sid. 530).
i alla tider haft icke blott för Israels folk, utan äfven för kristna och
muhammedaner, så har man ingen rättighet att betvifla den urgamla
traditionen i detta fall. Platsen motsvarar för öfrigt mycket väl de
beskrifningar om Makpelas läge, som förekomma i gamla testamentet.
Och hvarför skulle man då tvifla?
Naturligtvis finnes efter så lång tid ingenting kvar af liken. De
måste för länge sedan vara förvandlade till stoft. Ett undantag
derifrån kan möjligen Jakobs lik göra, ty det balsamerades i Egypten
och skulle derför ännu kunna vara bibehållet liksom andra egyptiska
mumier. Derom torde en framtida forskning möjligen komma att
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>