- Project Runeberg -  Till Österland : skildringar från en resa i Turkiet, Grekland, Syrien, Palestina, Egypten samt på Sinaihalfön hösten och vintern 1894 /
532

(1896) [MARC] Author: P. P. Waldenström - Tema: Turkey, The Holy Land
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Kap. 45—63. Judeen: Silo, Betel, Ramalla, Jerusalem, Betania, Jeriko, Hebron, Betlehem, Mizpa, Emmaus, Lydda, Jaffa - 61. I den heliga grafven. Hos de tyska templarna. Montefiores stiftelse. I det tyska hospitalet. Jeremias grotta

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

532

SEXTIOFÖRSTA KAPITLET.

Den är såsom en liten stad för sig sjelf, ligger nära Betlehemsvägen,
ej långt från jernvägsstationen, och är bygd mycket regelbundet med
små trefliga hus och stora vackra gårdar. Kolonien kallas efter den
slätt, hvarpå den ligger, Refaim. Den har vid pass 300 invånare
med en liten, treflig kyrka samt en skola, som i sig förenar både
folkskola och gymnasium.

Ar 1854 bildades inom den luterska kyrkan i Württemberg en
sekt, som kallade sig Tempelsällskapet. Dess stiftare var Kristof
Hoffman. Han ville återställa den ursprungliga kristendomen samt
derigenom förbereda det sanna gudsrikets upprättande på jorden.
Detta skulle ske genom en förening af alla sant troende kristna utan
afseende på olika lärouppfattningar. Rikets hufvudstad skulle blifva
Jerusalem, der templet åter skulle byggas upp. Sedan skulle Herren
i tidens fullbordan, enligt den gammaltestamentliga profetian, komma
till detta tempel och blifva konung i riket. Omkring år 1870
började en del af sällskapets medlemmar att flytta öfver till Palestina, der
de anlade kolonier på några ställen. År 1878 grundades kolonien
vid Jerusalem, som är sällskapets medelpunkt. Den anlades af
Hoffman sjelf och förestods, när jag var der, af dennes son, en omkring
50 år gammal man.

Naturligtvis besökte jag föreståndaren. Han tycktes vara en
fridsam och saktmodig man. Men han såg mycket tryckt och lidande
ut. Att döma af hans tal hade han, så vidt jag förstod, icke stora
förhoppningar om möjligheten att realisera den tanke, som ligger till
grund för hela tempelsällskapets verksamhet.

Kolonien består af två slags medlemmar. Somliga tillhöra
allenast den borgerliga gemenskapen; de andra tillhöra äfven den
kyrkliga, i hvilken medlemmar af den förra upptagas, endast för så vidt
de blifvit i sanning omvända. Dop och nattvard förekomma icke
inom kolonien. I detta afseende äro tempelmännen kväkare. Med
bekymmer talade Hoffman om, att den uppväxande ungdomen icke
mycket frågade efter Gud, och att det derför såg rätt mörkt ut med
koloniens framtid såsom en andlig och kyrklig gemenskap. Hvad
koloniens ekonomiska förhållanden angår, reder den sig i allmänhet

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:35:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tillost/0576.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free