- Project Runeberg -  Til Østerland. Reiseskildringer /
134

(1897) [MARC] Author: P. P. Waldenström Translator: Jakob Jakobsen - Tema: The Holy Land, Turkey
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 16. I Athen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

134 sekstende Kapitel,
laa ganske naer Areopagus, smntalede han hver Vag med dein, han
der traf vaa. Paa Torvet afsluttedes Forretninger, der holdtes Retter
gang, der samledes alle Filosofer og Kunstnere, der var Tilholdsstedet
for Byens Lediggængere og Vagdrivere. Man kan let forestille sia,
hvorledes Apostelen Paulus hver Vag fra Morgen til Rvcrld gik om
kring i denne hob og talte snart med den ene og snart med den an
den, forkyndte dem Evangeliet om Rristus og formanede dem til at
omvende sig fra Afguderiets vederstyggelighed. Lukas fortæller, at han
specielt kom i Tvist med nogle epikuranske og stoiste Filosofer. De
forste lan-te, at den sandselige Nydelse er det hoieste Gode. Noget
godt i aandelig eller moralsk Forstand kjendte de ikke til. At nyde
var deres hoieste Maal, deres Alt. Naar nu Apostelen prædikede
Forsagelse af den sandselige Nydelse for at vinde det evige himmelske
Gode, da kom det til et Sammenstod mellem ham og Epikuræerne.
De stoiste Filosofer derimod ansaa Dyden for det hoieste Gode. Ve
udmerkede sig ved en stregen Stolthed af sin Dyd. Naar nu Paulus
i Modsætning hertil prcedikede, at alle Mennesker er Syndere, at ingen
ved egen Rraft kan losrive sig fra Syndens herredomme, og at et
Mennestes Retfærdiggørelse sor Gud ster alene af Naade formedelst
Troen paa den i Jerusalem korsfæstede Tsmmermandsson fra Nazareth,
da kunde der ikke andet end blive Tvist mellem dem.
Disse to filosofiske Sekter laa naturligvis allerede for i bitter
Strid med hverandre, men nu fik de et punkt, mod hvilket de i Fælles
skab kunde rette sine Anfald. Og saa blev der idelige Sammenstod.
Tanker man nu paa Gsterlamdingcrnes livlige og heftige Natur, saa
forstaar man lettelig, at disse Tvistigheder fortes med hoi Rost og liv
lige Gebærder, hvilket foraarsagede, at en hel Mamgde Folk samlede
sig om dem, Lediggængere, Forretningsfolk o. s. v., som igjen paa sin
Side ved Latter, Skraal og Gelxrrder gav sine Folelser Luft. Der
krævedes visselig en af Guds Aand behersket Apostel for at kunne
klare sig og holde ud i denne Rore. Men Paulus var just den rette
Mand. han var vant til at disputere, han var et starpt hoved
og visselig ikke uden ti! de forskjellige grcestc Filosofers
Læresystemer. Lukas beretter, at nogle sagde: „hvad vil denne Ord

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:36:07 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tiloster/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free