- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 1 (1884) /
68

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Karl Madsen: Nogle Bemærkninger om Nutidens Kunstvilkaar og deres Følger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

passer for én selv, da at tilegne sig det.« Dette er lige saa
fremmende for Personlighedens Udvikling som hint er
ødelæggende, for saa vidt de, som anvender det, overhovedet har
Personlighed at sætte over Styr.

Det fortælles, at man en Gang viste Michel-Angelo et Billede
af en ung Kunstner, om hvilket han udtalte følgende Dom: »Det
er saare godt malet; kun véd jeg ikke, hvorledes det skal gaa
dette Billede paa Dommedag, thi naar hvert Legeme samler sine
Lemmer, bliver her intet igen.« Vi véd, at slige Billeder findes
endnu. Vi véd, at der er Kunstnere, som synes at have lidet
eller intet paa Hjærtet og derfor kun formaar at gentage, hvad
andre har sagt. De kan være i Besiddelse af en surt erhvervet
Dygtighed, der vinder vor Agtelse, men ikke vor varme
Beundring, fordi vi føler, at den kun er Resultatet af en godt lært
Lektie. Der er en Fejl i deres indre Organisme, en Mangel paa
Stivhed i Rygraden, paa Personlighed, som fordømmer dem til at
forblive Lærlinge alle deres Dage; de har ikke den
Overbevisningens Varme, som fordres for at naa det virkelige Mesterskab.
Men er det dét, de har lært. som har Skyld herfor? Naar den
Jord, hvorpaa Sædekornet falder, er gold, saa spirer det ikke,
men dét er Jordens Skyld og ikke Sædekornets.

Jeg véd ikke, hvorfor de, der ikke selv finder noget nyt at
sige, ikke lige saa godt kan gentage, hvad fremragende fremmede
Mestere har sagt, og som maaske for os kan synes temmelig nyt.
som repetere, hvad vi har hørt over hundrede Gange af vore
egne Folk her hjemme. De gode Sædekorn kan jo fra den golde
Jord flyve over i en anden, hvor de maaske kan bringe rigtig
udmærket Frugt. Og naar man nu endelig er fordømt til kun at
være Elev, er det uden Tvivl nok saa godt at være Elev af den
større Mester, som af den ringere.

Al Kunst udspringer af eller viser tilbage til en dyb og
direkte personlig Opfattelse og Tilegnelse af kunstneriske Værdier,
og vi indrømmer den Kunst første Rang, der udspringer af den
personlige Opfattelse og Tilegnelse, men vi nægter ikke absolut
den Kunst al Værd, som kun viser tilbage til den. Her staar
der f. Eks. i. en Kunsthistorie en lang, beundringsfyldt Omtale af
et Billede af Marco d’Oggione, en af Lionardos Elever, og
Forfatteren slutter med at sige, at Maleren for sin Person hverken
synes at have haft et særlig stort Talent eller synderlig
Selvstændighed, men at hans nære Forhold til sin store Lærer og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:09:56 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1884/0078.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free