- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 1 (1884) /
184

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts - Dr. med. F. Levison: Mirakelkure

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

kort alt, Floder, Kilder, Planter, Stene, Himmellegemer blev
besjælede Væsner.

Denne Naturopfattelse kende vi fra Oldtidens tidligste Hymner
og Sagn, men den findes endnu hos vilde Folkeslag og drives
der endog til de videste Konsekvenser. Buskmændene troede for
ramme Alvor, at en rejsendes store Vogn var Moder til den
mindre, og de foragte den Pil, som en Gang har forfejlet sit Maal,
medens de betragte den, der har ramt, som en klog og dygtig
Pil; de ville derfor hellere lave nye Pile, selv om dette koster nok
saa megen Tid og Umage, end samle de Pile op, der ere skudte
forbi. Paa Tahiti herskede ligeledes den Tro, at alt, selv
Redskaber og Brugsgenstande, havde en Sjæl, og der var særegne
Teorier om, hvorledes det gik denne Sjæl, naar Genstanden gik i
Stykker, eller naar Planten visnede.

Ved Sjæl forstaas dog efter denne Opfattelse ikke noget
ganske ulegemligt, men en taage- eller skyggeagtig Substans, der
findes i ethvert Menneske og Dyr, og som er den egentlige Grund
til alle Handlinger og Egenskaber. Under almindelige Forhold
er Sjælen fast knyttet til det Legeme, i hvilket den opholder sig,
men under særlige Vilkaar kan den for en Tid eller for bestandig
skilles derfra og da vise sig som et Syn eller en Skygge for
andre; den kan midlertidig tage Ophold i et andet Væsen, hvad
enten dette er Menneske eller Dyr, den faar ved Livets Ophør en
Art selvstændig Tilværelse og har da mer eller mindre fuldstændig
den samme Trang til Føde, de samme Følelser af Kærlighed og
Had, som det Individ, den tidligere besjælede, og den har som
oftest lige saa stor eller endog større Magt til at gavne eller
skade som det levende Individ.

Denne Opfattelse føres nu videre ogsaa til Planter og livløse
Genstande, deres Forhold og Egenskaber tilskrives ogsaa en
saa-dan Sjæl, og nu har man en Forklaring paa alt, hvad der kan
ske, ligefra Solens Bevægelse og Jordskælv til det daglige Livs
mindste Hændelser, som den, at et Redskab gaar itu, eller at en
udskudt Pil forfejler sit Maal; alt beror paa de Aander, som findes
overalt og som snart ere venlige, snart drillende eller fjendske
mod Menneskene.

Det forstaas nu let, at Sygdommene, hvis Oprindelse det tidt
kan være saa vanskeligt at efterspore, og som kunne komme saa
pludselig og umærkelig, maatte finde deres Forklaring i Aand-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:09:56 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1884/0194.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free