- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 1 (1884) /
325

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Cand. E. Slomann: H. Schwanenflügel, „Oldtidens Kulturhistorie“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ikke paa, at det efter hele Alexanders Karakter og Liv var lidet
sandsynligt, at han i sligt vilde efterligne Akilleus, mens
Retorskolernes Deklamationer utvivlsomt gennemførte slige
Sammenstillinger i alle Enkeltheder uden Hensyn til historisk Sandhed;
nej, saa havde Alexander slæbt det Lig efter Vognen. Thukydid
sympatiserede, skønt Aristokrat, i alt væsentligt med den
perik-leiske Politik og fremstillede den peloponnesiske Krigs Historie
ud fra dette politiske Stade; det undersøgtes ikke kritisk, men
akcepteredes. Og saa fremdeles. Vi er naaet langt videre nu.
Niebuhrs historiske Kritik har snittet alle Sagnene bort fra den
ældste romerske Historie (se Schwanenflugel S. 313—16); hans
Disciple har anvendt hans Principer videre. Ogsaa paa
Oldtidshistoriens Omraade trænger den moderne historiske Kritik frem,
sondrer først mellem ældre og yngre Kilder, og undersøger saa
hos hver Forfatter hans personlige Stilling over for de Forhold,
han skildrer, og den Tillid, der derfor kan skænkes ham. Men
endnu er Troen paa Forfatterne for stor. Grunden dertil er vel
dels den, at der om hver Periode væsentlig kun findes én
Forfatter, men sikkert ogsaa den, at, naar man beskæftiger sig med
dem, kommer man uvilkaarlig til at interessere sig levende for
dem som Skribenter og fanges af dem langt mere end Historikeren
ellers i sit Syn bindes af sine Kilder, fordi disse Kilder her ere
historiske Kunstværker af første Rang. Schwanenflugel er Eksempel
derpaa. Noget af det smukkeste ved hans Bog er hans varme
Kærlighed til Oldtiden, hans Begejstring for dens Forfattere. Man
mærker, hvilken Fryd det er ham at citere dem. Men saa faar
han ikke ret sit Syn skilt ud fra sine Kilders. Et Eksempel herpaa
er Afsnittet »Aristofanes og hans samtidige«. Han fordyber sig
her i en Undersøgelse af Aristofanes’s Forhold til Sokrates og
Euripides, som fremdrager mange gode Enkeltheder, og hvis
Resultat: »de af Aristofanes’s Komedier, der behandle historiske
Personer, besidde intet personalhistorisk Værd« har sin Interesse
i Literaturhistorien, men hvis Fejl paa dette Sted er den, at den
slet ikke forsøger fra de aristofaniske Misforstaaelser og
Forvræng-elser, fra den euripideiske filosoferende Liberalisme at søge
tilbage til Meninger, Tilstande, Forhold i Folket, som de udgaa fra
eller opponere imod. Han stiller dem kun i Forhold til
Forfatternes Karakter. Men det bliver en Skildring af Individer. Han
er Æstetiker og han læser som saadan. Han er moderne og véd,
at Literaturudvikling er Kulturudvikling, men han lader sig under-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:09:56 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1884/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free