- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 1 (1884) /
424

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent J. Lange: Et Par Optegnelser fra Holland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Farve som Rembrandts senere Malerier. Et Parti som Tulps
ungdommelig fyldige Kind, sund og saftig som en i Solen modnet
Blomme, kan man netop finde Sidestykker til hos v. der Helst og
hans Efterfølgere (f. Eks. Nasons Dameportræt hos Grev Moltke),
skønt vel ingen af dem alle naar Rembrandt.

I én Henseende er Rembrandt dog allerede her inde paa
sin ejendommelige Bane, nemlig i den stærkt koncentrerede
Lysvirkning, der giver Kompositionen en sluttet malerisk Helhed, som
man unægtelig ikke finder i v. der Heists langt senere
Banketbillede. Lyset strømmer fyldigt ind fra et Vindue, som maa
tænkes at sidde temmelig højt oppe til venstre. Maleriets største
og mest virkningsfulde Lysmasse dannes af det nøgne Lig med
dets blege, blodløse, grønlig-gullige Farve, som skinner stærkt i
Lyset, især ved den venstre Hofte, hvor desuden et hvidt Klæde,
der er kastet over Ligets Lænder, angiver en endnu højere Tone.
Fra dette højeste Punkt afdæmpes Lyset ud til Siderne. Meget
fin og sand er Farvens efter Fjæmheden fra Øjet aftagende
Va-leur, især i Hovederne af Tilhørerne bag Liget; tre af disse
Hoveder ser man paa en Linje oven over og bag hinanden. Men i
Interesse af den rent maleriske Økonomi med Lysvirkningen
tillader Rembrandt sig allerede visse Afvigelser fra det, som
Virkeligheden vilde vise. Hvorfor staa Tulps Hænder meget mere
dæmpede i Farven end hans Ansigt? De ere dog baade nærmere
ved Lyset og nærmere ved Beskuerens Øje. Det er aabenbart
for ikke at svække Virkningen af Billedets aandelige Hovedpunkt,
nemlig hans Ansigt. Hovedet længst til venstre staar mere
dæmpet, end dets Plads i Lyset eller i Rummet synes at kunne
motivere: det er for hele Kompositionens Afrundings Skyld. Af
samme Hensyn har Rembrandt ogsaa kastet en Skygge, hvis
naturlige Motiver ellers ere uklare, over Ligets Ben og den store
opslagne Foliant ved dets Fødder, nederst i Billedets Hjørne
til højre.

I det hele hæve Hovederne med deres varme, levende
Farver, omgivne af de brede, hvide Kraver, og det lyse Lig sig
stærkt frem imod den mørke Baggrund, som især ud imod
Billedets Udkanter og Hjørner bliver meget mørk. Dens Tone er
grønlig ligesom det lyse Ligs. Personernes Dragter ere sorte; den
forreste Tilhørers Ærme afsætter sig skarpt, men med glimrende
Effekt, imod det stærke Lys over Liget. Kun én af Tilhørerne,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:09:56 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1884/0436.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free