- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 1 (1884) /
440

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Dr phil. E. Brandes: Det kongelige Teater

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

for nylig haft tilstrækkelig Vidnesbyrd derom i Fru Oda
Petersens Præstationer; denne Dame, hvis Talent det kgl. Teater
meget uklogt har givet slip paa, tror sig selv stor i glimrende
franske Karakterroller, medens hun er mange Fold interessantere
selv i en daarlig dansk Vaudeville. Kun i københavnske
Komedier vil hun finde Anvendelse for sit Virtuostemperament og
snørklede Spil.

Dog der er en anden rent praktisk Grund, hvorfor det kgl.
Teater tæller saa faa fremragende Kræfter for Tiden. Det er
simpelthen Privatteatrene, som bevirke det. Før 1850 maatte al
dramatisk Ævne ty til det kgl. Teater, da der intet andet Sted
gaves, hvor det stræbende Talent kunde haabe Berømmelse og
gunstig Stilling. Selv om Begynderen ikke var videre fremragende
dannedes han dels ved Sysselsættelsen med betydelige Opgaver
dels ved Omgangen med de første Kunstnere. Nu er det helt
anderledes. Nu sluge Privatteatrene alle Kræfter, som ikke kunne
udholde lang og møjsommelig Venten ved det statsunderstøttede
Teater og som meget menneskeligt foretrække hurtig Befordring
og en langt større Indtægt. Og hvis saa endda Privatteatrene
kunde betragtes som en Forskole til den nationale Scene! Dog
dette er langt 1’ra Tilfældet.

Siden 1850 er ikke én betydelig Kunstner kommen med et
paa Privatteatrene erhvervet Navn til det kgl. Teater og har
hævdet sig der. Man maa ikke herimod anføre Vilhelm Viehes
og Adolf Rosenkildes Navne; ti disse, som oprindeligt havde
tilhørt det kgl. Teater, fik deres virkelige Uddannelse i Norge,
ihvor vel de senere nogle Aar tilhørte Kasino. Sagen er den:
Privatteatrenes sammenflikkede og uregelmæssige Repertoire
uddanner ikke de Skuespilleres Ævner, som søger til dem. Og
dette er en Absurditet mere i det hele System: paa den ene Side
henviser man det kgl. Teater til at supplere sine Rammer fra
Privatteatrene og paa den anden Side forbyder man disse
Opførelsen af saadanne Stykker, der faa Betydning for - de
fremstillendes kunstneriske Udvikling. Paa alle tre Privatteatre er der
i hele den forløbne Vinter maaske spillet to eller tre Stykker, som
besad literær Værdi og som saa naturligvis druknede i den
brogede Strøm af alskens Oversættelser. Og upaatvivleligt findes
der dog Kræfter, som vor første Scene havde god Brug for. Jeg
skal ikke nævne Navne, som let vække overflødig Strid; men for
de dødes Vedkommende kunne vel alle blive enige om, at Frederik

/

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:09:56 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1884/0452.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free