- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 1 (1884) /
691

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Dr. phil. Ad. Hansen: Matthew Arnold som Digter. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

der bekræftes paa samme Vis som enhver anden Naturlov: det
er den Følelse af Lykke, der følger med det at have handlet
rigtigt. Han betragter denne Følelse som lige saa usvigelig som
Digterens eller Malerens Tilfredsstillelse ved et vel udført Arbejde,
et Menneskes Tilfredsstillelse, naar Ridning eller Skydning lykkes
ham, eller den sultnes Tilfredsstillelse ved at spise sig mæt. Hos
intet Folk finder nu Arnold Moralloven saa intensivt følt og saa
inderligt udtrykt som hos Jøderne, i det gamle og ny Testamente.
Og Moralsansen bør da skærpes og udvikles ved Biblen, paa
samme Maade som et Menneske med Sans for Billedhuggerkunst
eller Poesi vil udvikle den ved Studiet af græsk Skulptur eller
ved Læsning af Homer og Shakespeare. Kærnen i det gamle
Testamente, trods og bag alle Vrangforestillinger hos dets
Forfattere, trods alle falske Forventninger og falske
Profeti-Udlægninger, finder Arnold er den glade Jubel over, den stærke Hævden
af, at Lykkefølelsen altid følger med det at gøre det rette, med
Retfærdighed. Og i Kristi Lære, der kom som en Fornyelse, da
Jødedommen var stivnet i en aandløs, bogstavmæssig Flængen
fast ved ydre Regler, ser Arnold, trods og bag Evangelisters og
Apostles Vrangforestillinger og Misforstaaelser, tre Kærnepunkter:
det ene det, han kalder Kristi »Metode«, det vil sige Fordringen
om at vende sig fra den bogstavelige Iagttagelse af den ydre Lov
og rette Opmærksomheden paa det indre Menneske, det andet det,
han benævner Kristi »Hemmelighed«, det vil sige Hævdelsen af
Selvfornægtelse — ikke opfattet som Askese, men som
Selvbeherskelse, — og af den Freds- og Glædesfølelse, der ledsager
den, og endelig det tredje: den »milde Foinuftmæssighed« (>sueet
reasonableness«), der udgik fra Kristi Personlighed og
gennem-trængte hans Lære. Til Biblen, opfattet paa rette Maade, —dens
Sprog betragtet som et digterisk Sprog, som et menneskeligt,
til-nærmelselvist Forsøg paa at naa hen imod Sandheden,
indeholdende Fejlsyn og Vrangopfattelser, — mener da Arnold, at
Menneskene ville vende tilbage. Og hvorfor? sporger han. »Fordi
de ikke kunne konnne ud af det uden den. Fordi Lykke er vor
Tilværelses Endemaal og Øjemed, og Lykke er knyttet til
Retfærdighed, og Retfærdighed er aabenbaret i Biblen« *).

Fortræffelig i Arnolds Bog synes mig i det hele den
negative Side, hans Kamp mod den ortodokse Teologis Dogmer.

’) Literature aud Doyma, 5111 Edition, 187<>, p. 354.

45*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:09:56 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1884/0703.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free