- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 1 (1884) /
975

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December - Karl Madsen: Van der Meer fra Delft

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

duer, for Gulve med Fliser i Tavl. Ofte benytter de en hvid
Baggrund, fordi denne giver de tindrende Farver Relief, og paa
den hvide Væg glemmer de sjældent at anbringe et gammelt
dekorativt Landkaart eller et enkelt mørknet Billede, hvis Æmne
efter gammel Mode hentyder paa det virkelige Billedes figurlige
Indhold. Vermeer er især trofast i Benyttelsen af denne
Baggrund. Jeg tror, at de Hoogh i malerisk Henseende har lært

mere af Vermeer end denne af ham. Vermeer var sikkert den

radikaleste, den af de to, der var mest ubestikkelig i Kampen for
en mere redelig, lys- og farvekær Naturalisme. Maaske fordi de
Hoogh i visse Maader var en rigere Begavelse, og der sagtens
kræves en vis Fattigdom af enkelte Ævner, for at objektiv
Sanddruhed kan blive det højeste Maal. De Hooghs Billeder [-fortæller-] {+for-
tæller+} mere end Vermeers. Det er ubetinget den ypperste

Skildring af den hollandske Borgerstands smukke, maleriske
Interiører, som hollandsk Kunst har givet os; man kunde, som
liavard bemærker, undvære Figurerne, uden at Billederne tabte
al deres Skønhed. De Hooghs Figurer er dog mere end blot
og bar Staffage i Interiørerne. Der er næppe nogen anden
hollandsk Maler, som har givet en saa morsom Fremstilling af de
velhavende Borgeres Liv. Det er iagttaget med et godmodigt
Lune, som man undertiden savner hos Terburg og hans Fæller;
der er enkelte psykologiske Karakterskildringer, der minder om
Moliére. Hos Vermeer kan man træffe de samme Hensigter, men
Humoren er mindre frisk; her er det vistnok Vermeer, der har
lært hos de Hoogh.

Pieter de Hoogh er særlig berømt og særlig genkendelig
paa smukke Perspektiver gennem en aabentstaaende Dør i
Baggrunden ind til en anden Stue, hvor Solen falder ned med
varme og lysende Reflekser. Disse Solstraaler giver hans
Interiører en uforlignelig Hygge, en egen vindende poetisk
Stemning. Nicolaas Maes har en enkelt Gang anvendt den samme
Perspektiv. Vermeer synes ogsaa at have malet den i et Billede,
der nævnes i et gammelt Auktionskatalog. Selv naar de Hoogh
lukker Døren, holder han ofte sine Figurer i Forgrunden i et
afdæmpet Halvlys, et varmt Clair-obscur, til Fordel for en stærk
Lysvirkning længere inde i Billedet. Vermeer drager næsten
altid sine Figurer tæt hen til Vinduet i det fuldeste, klareste
Dagslys. De er tegnet og malet omhyggeligere end de Hooghs.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:09:56 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1884/0987.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free