- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 1 (1884) /
995

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - December - Herman Bang: Teatrene. (November)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Abrahams paa Scenen bestandig saa efter sine egne Ord, var det ikke for
at beundre, hvor godt de ramte, det var af Frygt, for at de ikke skulde
ramme.

Felgen af det hele var, at denne EfterromaUtiker, som troskyldigt gav
ait, hvad han folte, blev kaldet for affekteret; og at den Mistillid til sig selv,
der kom af Usikkerheden over for egne Følelsers Ægthed, blev kaldet
Selvbehagelighed.

Af Høedt syntes Abrahams kun at have lært rent ydre Ting. Hans
Ke-plik var rund og blødt formet, hans Haandbevægelser varierede og talende. Men
da Midler og Teknik ikke var taget i Brug af nogen selvstændig Individualitet,
virkede de som pretentiøs Kunstfærdighed. Der var for den kunstforstandige
meget al respektere, mindre at sympatisere med, intet, som rev med.

Over Mængden besad Abrahams den Magt, som Ungdom, en smuk Stemme,
et skont Hoved skænker en Skuespiller. Den, der burde ende som Jeronimus i
.Maskeraden* blev feteret som Grev Beaudelot

Imidlertid gik Tiden. Tredserne blev Halvfjærdserne. Og de nye
Strømninger, som ellers saa sparsomt forandrede vort Teater-Fysiognomi, naaede
Abrahams lettere end nogen anden. Hans Natur var endnu stadig lige blodt
modtagelig, og pludseligt vaagnende Erindringer, baade fra Hjem og Lærer, gav,
med ét understøttede og fremhjulpne af de ændrede Tider, hans kunstneriske
Konstitution Marv og Knogler, bvor den før kun havde halt en vis Fedme og
Brusk. Egentlig var dette nve jo alt sammen gammelt for ham – har han
sagt til sig selv. Og det har givet ham Mod; Han fandt jo Støtte, ret besét. i
alt. hvad lian i Hjemmet havde hørt, i Læren lært.

Og for hver Bolle han fik. som nogenlunde kunde forliges med hans
Egenskaber, viklede sig nu noget af hans eget Væsen ud. Faa bemærkede det.
Gamle Beskyldninger, som var blevet falske, vedblev at følge ham: Egenskaber,
hans Ungdom havde pyntet ham med. begyndte at forsvinde med den modnere
Alder, l’rivatdirektoreme, som før havde kuret til Elskeren, blev maaske lidt
koligere over for en Grev Beaudelot med Embonpoint. Det kongelige Teater
nægtede Kunstneren Debut.

Hele denne Tid har været vanskelig og trist. El Gawtespil paa Kasino
førte til intet, skønt det burde have overbevist alle. Abrahams .Ødsle Fader*
var med et Ord sagt lige del modsatte af Dumas Figur. Fremstillerens og
Digterens Skikkelse synes kun at have el eneste Lighedspunkt: Hjertensgodheden.
Men selve denne er hidsigt opbrusende her. sindig magelig hist. Denne Grev
de la Hivonniére, som var behagelig for blændende, dannet for aandfuld. en
Smule flot for eksentrisk, erstattede en Bække af aristokratiske
Fuldkommenheder med borgerlige Smaadyder og var snart sagt intet af hvad Digteren har
fordret. Men som han var, forblev han uafbrudt et Menneske.

Man saa’ ikke Grev de la Hivonniére, men man saa’ Hr. Abrahams for
første Gang.

Fuldkomment slog han igennem, hvor man mindst skulde have ventet del.

1 Scenen med Sønnen brod frem en selvbevidst Autoritet, en uretfærdig
Tilsidesats hele Indignation. For første Gang i sit Liv tog Abrahams hele Magten
over Tilskuerens Sind og det just, hvor hvad han skulde yde: var ægte
tt veri eg en h ed. Saaledes bliver Livets Ydmygelser Kunstens Sejre. Uretten,
der var sket ham. havde ladet Kunstneren lage Maal af sin Ævne. og den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:09:56 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1884/1007.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free