- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
57

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Paul Bourget: Brev fra Paris

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

første Øjekast for enhver Iagttager af Samtidens Romandigtning i
Frankrig. Paa den ene Side vidne nemlig de mange Oplag, en
Bog af Zola eller Daudet udkommer i, om de Masser af Læsere,
der begejstres af den, paa den anden Side er det let at vise, at
af ti unge Forfattere, der begynde deres Skribentvirksomhed, give
mindst de ni sig til at skrive Romaner. Denne Kunstart er i den
Grad i Vælten, at endog Boulevard-Bladene, som man i
Pariser-Sproget kalder dem, har forsøgt at banke sig op ved i Stedet
for Artikler vedrørende Øjeblikkets Begivenheder at meddele deres
Læsere ganske smaa Noveller. For kun at nævne et enkelt
Eksempel, er det paa denne Maade, ved at optage Smaahistorier, for
Størstedelen af bekendte Forfattere, at Gil Blas i Løbet af knap
seks Aar er naaet op til at blive et af de Blade i Paris, der
trykkes i det største Oplag. Dette vidner ikke blot om en
forbi-gaaende Forkærlighed, men det er et Tegn, man maa agte paa,
naar man vil forstaa det nuværende Aandsliv i Frankrig.

Aarsagen til at man saaledes for Øjeblikket i Frankrig
giver Romanen Fortrin fremfor alle andre literære Kunstarter
forekommer mig at være den, at Romanen i højere Grad end de
andre egner sig til i Kunsten at. indføre Bestanddele, der er
Kunsten selv uvedkommende, og det træffer sig netop saa, at
næsten hele den franske Kritik siden Romantikens Dage har ledet
Forfatternes og Publikums Tankegang hen imod en ny og mere
sammensat Opfattelse af Begrebet Literatur. Siden den Tid, da
Victor Hugo og hans Skole, hvis hele Æstetik var lagt an paa
at opnaa en vis Skønhedsvirkning, beherskede Smagen, har der
vist sig en Stræben i modsat .Retning, der gaar ud paa at
forherlige ikke Skønheden, men Sandheden i Kunsten. Da Folk
begyndte at forbavses over Videnskabens Fremskridt, og da man
paa den anden Side mærkede Farerne ved de romantiske
Udskejelser, følte mange sig forvissede om, at Aarhundredets Opgave
fremfor alt var af videnskabelig Art, og at følgelig den Vej, den
nyere Literatur egentlig burde gaa, var Analysens, den eksakte
Iagttagelse af Virkeligheden. Det er den Lære, der ligger til
Grund for hele Taines kritiske Virksomhed, det er den, der har
dikteret den yngre Dumas hans Dramer, Gustave Flaubert hans
Romaner, den aldrende Sainte-Beuve de Artikler, der høre til hans
anden Manér. Men ingen anden Kunstart egnede sig i samme Grad
som Romanen for denne fremherskende Tilbøjelighed til Iagttagelse,
derfor har Romanen lidt efter lidt trængt sig i Forgrunden, og

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free