- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
106

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Januar - Herman Bang: Teatrene. — Holbergforestillingerne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Holtørgforestillingeme,

Holbergs Jubilæet er forbi. Og Teatrene har skyldigst feiret den, som
skabte den danske Skueplads; et halvt hundrede Mennesker har talt for ham;
Foreninger har hædret ham; vi har haft nok af Kantater og sindrigt slyngede
Tolkninger og omkransede Buster og Festudgaver prydede med Laurbær. Men
det Ord, som skulde tænde, lød ikke; intet Lyn slog ned og satte Nogtemhed
i Brand. Det blev en Fest, hvori ingen Festklokker klang.

Maaske ejede Holbergdagene et Moment, der var Mesteren værdL
Phister skabte det. Ellers var alting kun graat. Et eget Halvmørke omgiver
Dage, som vor Taknemmelighed skulde have skænket varmende Lys.

Rent kunstnerisk var Holbergfesten næppe rig. Den gav ikke megen
stor Kunst, og den tjente som Undskyldning for adskilligt, kun den gode
Mening gjorde tilladeligt. I en Krans af Kantater, Festspil, Tableauer og Prologer
fortolkede enkelte, udvidskede mange, lemlæstede nogle den gamle Mester. Men
med alt dette var Holbergforestillingerne lærerige. De var en Sejr for den
kunstneriske Stil, og deres Resultat viste klart den store Traditions
frelsende Ævne.

Det kongelige Teater gav et Par idéforladte Forestillinger, men
Traditionen holdt dog de bristende Rammer fra at løses. Der — paa Dagmarteatret
og i Kasino — hvor ingen Tradition tvang Kræfterne sammen til sit Billede,
blev man Vidne til det absurde. Man saa Mesteren, man hædrede, blive dum
og meningsløs. Hans Værker blev Farcer, der strejfede Pantomimen. Saa
meget betyder kunstnerisk Stil. Og den betyder endnu mer. Ti der, hvor
den ved de Holbergske Forestillinger herskede, gav den de Kunstnere, som
lod sig lydigst bære af den, et Relief, som de aldrig før havde haft.
Den viste sejrrigt sin hemmeligste Evne, denne: at den bærer
Individuali-teme frem.

Men hvad er da Traditionen, og hvad er det, som skænker den denne
bærende Magt?

Hvor en Scene har levet sammen med sit Folk, er dens hele Tradition
intet mindre end det gennem hele Folkets Udvikling aflagrede Udtryk for dets
Liv. Det er selve Folkets Udvikling gennem et halvandet Hundredaar, som
er Grunden under den traditionsfyldte Skueplads. Den, som bøjer sig for
Traditionen, forsøger at tilegne sig det foregaaende, fordi han forstaar sig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 04:10:00 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1885/0116.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free