- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
355

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - April - Teatrene. Af —n (Marts)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Teatrene.

Marts.

Sæsonen haster mod sin Død; det er Nyhedernes sidste Termin;
Benefice-Tiden er inde, og Repertoiret rystes for at faa gamle Kassestykker paa
Overfladen.

Aaret, der snart er gaaet, vil ikke blive lysteligt at se tilbage paa,
hverken for Kritiken eller Direktørerne. Det har været en Sæson med sjælden
magert Udbytte, baade literært og økonomisk. I den første Retning har det
kgl. Teaters golde Stagnation tungt Ansvar, i den sidste er Skylden hos de
daarlige Tider, den stadig truende Penge-Misére. -

Marts Maaned har kun at opvise ét Stykke af betydelig Interesse og
dramatisk Værd.

Folketeatret spillede Som man saar —, nøje oversat efter Busnachs
Dramatisering af Zolas stærke Samfundsroman Pot Bouille. Men til Trods for
en udmærket Udførelse og en mønsterværdig Iscenesættelse fik Stykket intet
langt Liv. Det dræbtes af Publikums forudfattede Modvilje mod den mørke
Komedie og den ensidige Kritik fra en Del af Pressen.

Som man saar — er intet Digterværk, det er en moraliserende
Folkekomedie, men det bærer af sin Herkomst en kraftig literær Aroma — den
Lædersæk, hvori Hr. Busnach har gydt sin Godtkøbsvin, har gemt ædel Drue.
Bearbejderens Haandværker-Dygtighed har revet Kunstnerens fine psykologiske
Spind sønder, men har fredet om de enkelte Figurer. De staar i Stykket uden
motiverende Baggrund, derfor ofte vel grelt, men sikkert tegnede, med Zolas
egne livsmættede Ord. Og Situationerne springer frem med brutalt virkende
Magt — de hamre Slag i Slag med knyttede Næver Handlingen ud, indtil i
sidste Scene Moralen om daarlig Opdragelses hævnende Virkning tager Livet
af Hr. Josserand som det svageste af Ofrene. Spillet var paa alle Punkter
dygtigt, for et Par kvindelige Rollers Vedkommende fortræffeligt.

Frp Julit Hansen og Fru Rostnbaum opførte som tYue og Tjænestepige
en mesterlig Køkken-Rappenskralde-Duet. Deres Munde var som Afløbsrender
for al, Opvaskningens fedtede Uhumskheder. Og selv med Fru Josserands
Selskabskjole førtes urenlig Køkkenduft ind i Salonen. Hun fyldte sit Hjem
med en klæbrig Skurevisk’s sjofle Stank — under Ordenes Silkeslæb skimtede
man Tankegangens skidne Linned. Saadan blev hendes Hus en Bunke daarlig
overdækket Snavs.

Frk. Lydia Sørensen var dog maaske den, der spillede finest. Man
bevarer af hendes lille Rolle som Marie Pigeon Billedet af el lækkersultent Kid,
der lader sin røde Mule snuse til den fristende Mælk. Saa dirrende nysgerrigt,
saa angest og samtidig saa kælende strøg hun sin Haand henover Kærlighedens
forbudne Frugt.

— — Efter dette dristige Strejftog ud i den krasse Naturalismes Opland
vendte Folketeatrets Direktør, hvis første Aar synes viet til en temmelig
planløs Prøven af alle Genrer, tilbage til Farcen, hvor Standkvarteret holdes.

Den store nye franske Farce Fra Stuen til 5te Sal havde megen Støj, men
ringe Lystighed, og Folketeatret maatte ved Maanedens Udgang atter ty til
det uopslidelige Skodsborg-Vedbæk. En lille dansk Farce med fransk Tilsnit,
Høg over Høg, gjorde ved Hr. Orlamundts forbavsende Voltigeurkunsler stor Lykke.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 22:05:04 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1885/0365.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free