- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
461

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lange: Correggio. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Aldrig har Correggio skildret Følelsen af Afstanden mellem jordisk
og himmelsk saa alvorlig, saa gribende som her; derfor
forekommer Figuren mig at have en betydningsfuldere Plads i hans
Kunst end den ellers meget smukke og mere beundrede Skikkelse
af Evangelisten Johannes som ung Mand, som han har malet i
Halvcirklen over en Dør i samme Kirke.

At de øvrige Apostle ere salige i Himlen, vil sige, at de
ere fremstillede med Udtrykket af en ideal og fuldkommen
Mennesketilværelse, i Modsætning til Johannes’s. Der er unge og
gamle iblandt dem; men alle bære de dog Præg af at være
foryngede efter Jordelivet. De ere nøgne eller næsten nøgne, i
Henhold til den for den udviklede Renæssance ejendommelige
kunstnerisk-filosofiske Opfattelse af Nøgenheden som det rent og alment
menneskeliges Tilstand. De lejre sig paa Skyernes Hynder, son)
det falder enhver bedst, uden mindste Tvang eller Ceremoniel,
strækkende deres stolte Lemmer frit og bredt eller dinglende med
Benene ud over Skyens Rand. Correggio er fremfor nogen anden
Kunstner fordomsfri og upedantisk med Hensyn til sine Figurers
Stillinger: hvad man end i andre af hans Værker kan mene
derom, saa gør det her en storladen og befriende Virkning. Som
Billede af en uendelig tryg, for al Ængstelighed frigjort
Tilværelse, der aander rolig og ser stærkt og uforstyrret lige ud af
Øjnene, er denne Kreds af Mænd — Apostle have de jo ophørt
at være — vistnok hele den moderne Humanismes »sidste Ord«.
Hverken er her noget tilbage af Middelalderens Angest og Bæven,
eller noget af den ældre Renæssances og Michelangelos Trods
imod den: her er Sejeren vunden, og Freden er endnu ikke bleven
overmodig eller blødagtig. Denne Kreds af Skikkelser er det mest
storstilede, stolte og mandige, som Correggio har skabt.

Meget uroligere er den fra det høje nedsvævende Kristus,
som ses i stærk Forkortning neden fra; dog gør den, naar man
ser den paa dens Plads, et stort Indtryk.

Paa hver af de fire, foroven brede, forneden smalle,
Hvælvingsflige, som bære Kuplens Halvkugle, har Correggio malet en af
Evangelisterne, der underviser en af Kirkefædrene (Matthæus med
Hieronymus, Marcus med Gregor, Lucas med Ambrosius, Johannes
med Augustinus). I et Par af Grupperne minder denne
Undervisning vel meget om en Pogeskole: Kirkens gamle, ærværdige
Fædre bære sig ad som ikke altfor begavede Børn, hvem Læreren
med en Del Besvær maa lære at skrive efter Diktat eller regne

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0471.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free