- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
465

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lange: Correggio. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

vanni at male sine Figurer i Domkuplen al di sotto in su, det vil
sige saaledes, som om de virkelig færdedes og svævede deroppe
i Kuppelrummet og altsaa af Beskuerne nede i Kirken saas i
Forkortning lige nedenfra.

Som Correggio her gjorde dette mærkværdige Kunststykke,
var det hidtil ikke gjort i den italienske Kunst eller overhovedet
i hele Verdens. Antiken tænkte slet ikke paa at indlade sig paa
sligt; og Middelalderen havde hverken Ævne eller Vilje dertil.
Dog gjorde Correggio ikke noget pludseligt Spring ind i det nye;
han var godt forberedt dertil baade gennem ældre
Renæssance-kunstneres Arbejder og gennem sine egne tidligere. Allerede den
ældste Slægt af den moderne Malerkunsts Mænd,
Gennembruds-mændene saa vel i Florents som i Nederlandene (Masaccio, Paolo
Uccelli, Brødrene van Eyck) havde gjort Forsøg i denne Retning.
Men hverken i Florents eller i Nederlandene fik Sagen nogen
Fremtid. Derimod blev den optaget og udviklet videre af nogle
Kunstnere fra det nordlige Italien, især Mantegna og Melozzo da
Forli. Fra dem gik denne Fremstillingsmaade over til Correggio,
som allerede paa en vis Maade anvendte den i begge sine
tidligere Hvælvingsdekorationer, baade i Spisesalen i Nonneklosteret

S. Paolo (hvorom mere nedenfor) og i de omtalte Malerier i S.
Giovanni.

Men her maa det stærkt fremhæves, at der er mange
Grader i dette al di sotto in su. Efter Principet kan det anvendes
i alle Tilfælde, hvor der paa den faste Mur males et Billede, hvis
nederste Rand ligger højere til Vejrs end Beskuerens Øje: saa
ville allerede Figurerne kunne fremstilles i Forkortning noget
nedenfra. Men det kan jo være saa lidt, at det ikke faar nogen
kendelig Indflydelse paa hele Opfattelsen af Figuren, men kun er
noget, som en Maler eller en Kunstkender rigtig bliver var. Først
naar Beskueren maa se meget højt til Vejrs, lodret eller næsten
lodret over sit eget Standpunkt i Rummet, bliver der Tale om, at
han ser Figurerne paa en Maade, der ganske afviger fra den
almindelige. Der er ogsaa mange Grader i den Konsekvens,
hvormed Principet anvendes af Malerne. Somme Tider mærker man
vel, at de nok have tænkt paa at fremstille Figurerne i
Forkortning nedenfra og til en vis Grad have gjort det, men dog
ingenlunde gennemført det strængt. Ja, jeg tror endog, at det egentlig
kun i meget faa Undtagelser er gennemført med stræng og
følgerigtig Iagttagelse af Forkortningen, og at man i de allerfleste

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0475.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free