- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
466

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lange: Correggio. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tilfælde i Virkeligheden har at gøre med en blandet
Fremstillings-maade.

Det mærkeligste Arbejde i denne Retning før Gorreggios
egne er vistnok et Hvælvingsbillede af Mantegna i Gastello di
Corte i Mantua. Midterst oppe i Hvælvingen havde han malet en
rund, af en Balustrade omgiven Aabning, gennem hvilken man
ser Himlen med hvide Skyer. Ovenpaa Balustraden og foran den
ses nogle legende og spøgende Børn; et Par Kvinder læner sig
indenfra til den. Alt dette er malet som om det saas lige
nedenfra, og denne Fremstilling er her ualmindelig konsekvent
gennemført; men Maleriet er jo i sig selv kun et dekorativt Spil med
Illusionen og har ellers intet Indhold. Mantegnas jærnfaste
Udholdenhed til at tumle med alle vanskelige Opgaver banede Vejen
for Correggio, som til Behandlingen af dette al di sotto in su
medbragte ganske særegne Betingelser: en stor Dristighed og ikke
altfor skrupuløs Samvittighed eller Bevidsthed i Henseende til
Tegningen, en i alle Henseender højt udviklet Malerkunst og
fremfor alt et aldeles mageløst fint Blik for et Rums virkelige
Belysning og en utrolig Ævne til at male sine Figurer ind i den
— ti det forstaar sig af sig selv, at dette er en af de vigtigste
Betingelser for, at den malede Figur paa sin Plads i Rummet
skal gøre Indtryk af virkelig at være deroppe.

Hvad der er Tendensen i det hele, behøver næppe at
siges. Det er netop at faa Beskueren med, at fjærne Grænsen
mellem ham og det fremstillede. Naar man ser Marias
Himmelfart malet paa denne Maade, saa foregaar den jo i samme Rum,
hvor man ser den, en Snes Alen over éns eget Hoved; man er
selv med til Begivenheden. Overhovedet drive de Kunstnere, som
udøve denne Fremstillingsmaade, mangehaande Spil med
Illusionen; derpaa frembyde baade Mantegnas og Gorreggios
Freskomalerier talrige Eksempler: Figurerne have en Tilbøjelighed til at
overskride deres Ramme, til halvvejs at befinde sig udenfor den,
saa at man des mere er tilbøjelig til at tage dem for virkelige,
ikke malede. Dertil kommer hos Correggio endnu noget, som
laa Mantegnas strængere Natur fjærnt: der er ingen, som i den
Grad som han ynder at lade Billedets Skikkelser henvende sig
direkte til Beskueren. Vore egne Øjne rammes uafladelig af
glødende Øjne inde fra hans Malerier, der vinkes ad os ved Miner og
Lader af deres Personer. Vi maa paa ingen Maade have Lov til
at være ligegyldige Tilskuere. Der er herved noget, som er mærke-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0476.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free