- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
524

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Figurmaler Karl Madsen: Kristian Zahrtmanns Leonora Christina-Billeder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kristian Zahrtmanns Leonora Ghristina-Billeder.

Det romantiske Pust, der satte Historiemåleriet Vind i
Sejlene, har lagt sig til Hvile og Strømmen gaar det haardt imod.
Der var en Gang, det ikke ofte nok kunde bringe den fattige,
mørke og graa Nutid Bud fra den Fortid, der laa rig og lysende
med drabelige Gerninger, store Mænd, straalende Farver og
malerisk Liv. Alt, hvad Savnet krævede, hvad Sukkene og
Beundringen gjaldt, har det trolig søgt at bringe os, og vi er bievne
overmætte af saa megen Herlighed. Samtiden er s ledse bleven
os mere kær; en Tvivl om Historiemaleriets Berettigelse og
virkelige Værd er skudt op og har bredt sig. Der er jo afgjort intet
mindre historisk end Historiemaleriet, en Eftertids Fantaseren
over Fortiden. Det sande Historiemaleri er Billederne af
Samtiden; Historien strækker sig ikke alene tilbage i det taagede
Fjærne, under vore egne Fødder har vi dens Grund. Sæt, at en
Maler, der aldrig havde sat sine Ben udenfor Danmark, sad
hjemme i København og malede italienske Folkelivsbilleder! Man
vilde ikke tage det for gode Varer. Han vilde dog være stillet
overfor sine Æmner omtrent som Historiemaieme er stillede
overfor deres, han vilde have nøjagtig de samme Hjælpekilder til at
naa Maalet: andres Beretninger, andres Billeder, el enkelt ægte
Kostyme og saa sin Fantasi.

Objektiv Sandhed formaar Historiemaleriet selvfølgelig end
ikke tilnærmelsesvis at naa. Men, hvad, den kan undværes, lader
den sig nogensinde rigtigt fange? Er det ikke en Kimære, som
Kunsten løber efter, uden nogensinde at naa, ja, vilde Kunsten
ikke dø i det Øjeblik, den kunde trykke den i sin Favn? De
store Mestere brød sig Pokker om objektiv Sandhed, de gav en

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Jan 21 22:05:04 2022 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/tilskueren/1885/0534.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free