- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
525

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Figurmaler Karl Madsen: Kristian Zahrtmanns Leonora Christina-Billeder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

naiv, rent subjektiv Fortolkning af alle historiske og mytiske Æmner,
og trods dette, eller rettere, netop ved dette, har deres Kunst
naaet den højeste Værd. Men vi kan ikke være naive, og det
klæder os ikke at lade, som vi er det. Vi ved altfor vel, at
Menneskene til en given Tid gik i de og de Klæder, satte sig
paa en bestemt Art Stole, byggede en bestemt Art Huse, bar
Haaret og Skægget efter en bestemt Mode. Derfor kan vi ikke
uden at blive skabagtige fly fra en egen halv Objektivitet i den
historiske Fremstilling. Det 19de Aarhundredes udviklede
historiske Sans stiller berettigede Fordringer til Nøjagtigheden eller
Troværdigheden af det ydre Apparat, som des værre vanskeligt
kan fyldestgøres, uden at andre og væsentligere Krav lider
derunder.

Alle, der giver sig i Kast med noget fremmedartet og
fjærntliggende, staar i Fare for at lade sig narre til at nøjes med
noget udvortes. En dansk Maler, der første Gang maler en Italiener,
vil naturligt føle det som noget meget mærkeligt, at Modellen
tilhører en anden Folkestamme; han vil fortrinsvis lægge Vægt
paa at karakterisere Manden som Italiener og være tilbøjelig til
at overse, at denne Italiener i menneskelig Ejendommelighed
adskiller sig fra alle andre Italienere. Selv Krøyer, der har saa
udpræget en Sans for den individuelle Karakter, har paa Bonnats
Atelier malet Studiehoveder af Italienerinder, der giver Typer af
den mest abstrakte Almindelighed. Under et længere Ophold i
Italien vil vel de individuelle Karakterejendommeligheder stedse
vise sig klarere for den danske Maler, men Kravet paa at
karakterisere den fremmede Nation som saadan vil dog i Reglen gøre
ham det vanskeligt at lægge saa udelukkende en Vægt paa at
faa det rent menneskelige frem, som han vilde gøre, naar han
malede sine egne Landsmænd, og som den italienske Maler, for
hvem der ikke er det mindste mærkelige i det at være Italiener,
langt lettere formaar.

Historiemaleriet er en Rejse til langt fjærnere Egne, hvis
Mennesker det for os er endnu sværere at komme rigtigt paa
Klingen, hvor Fristelsen til at blive staaende ved det rent
udvortes er endnu langt større. Har man en Stue med
Gyldenlæders Tapeter og sætter en Model i Renaissancedragt paa en
højrygget Stol for at lade ham granske i en gammel Postille ved
et kuglebenet Bord, saa er der straks et Billede, man med
Lethed kan indbilde Folk at være et Historiemaleri. Tegner man

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0535.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free