- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
529

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Figurmaler Karl Madsen: Kristian Zahrtmanns Leonora Christina-Billeder

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

turde det vel være enestaaende. Ved Siden af Leonora Christina
bliver Mme de Sévigné med al sin glimrende Anstand og store
stilistiske Færdighed temmelig ubetydelig, altfor behagelysten og
altfor overfladisk, hendes kokette Passiar, naar hun lader Pennen
trave let af Sted »med Tømmen om Halsen«, mangler kendeligt
Dybde. Mme Roland er altfor stiv, altfor heroisk fomem, hun
nedlader sig nødigt til at skildre dagligdags Figurer, hun
bemærker om Mademoiselle Desportes’ Selskaber: »Jeg kunde have
Billeder at male, om Originalerne var den Umage værd, men

hvis jeg vilde have skildret Raadsherrerne fra Chåtelet–––-og

en Mængde andre Individer af forskellig Art, uden større Værd,
havde jeg spildt mine Farver og min Tid.« Leonora Christina,
der, hvad Sjælsstorhed angaar, vel kan maale sig med Mme
Roland, formaar at afvinde de vulgære og ubetydelige Mennesker,
med hvilke hendes Fængselsliv bringer hende i tvungen Berøring,
stor Interesse; intet er for ringe til at fængsle hendes skarpe
Iagttagelse. Hun skildrer dem med Mesterhaand, aabenbarer os
deres ydre og indre Karakter og lader selv overalt det komiske
komme til sin fulde Ret, uden at Skildringen af hendes lange
Martyrium derved mister det mindste af sin Storladenhed og
gribende Alvor, saa lidt som enkelte pudsige Smaatræk i Rem«
brandts Billeder betager dem deres Melankoli eller selve deres
blege Lys fortrænger de mørke Skygger. Overordentlig farverig
og vidunderlig stemningsmættet, som Leonora Christinas Skildring
er, forholder den sig til Mme de Sévignés og Mme Rolands
omtrent som Rembrandts Billeder til Mignards og Davids. Og kan
det end i mange Henseender være fristende for en Maler at
behandle Æmner af »Jammersmindet«, saa gør netop den Klarhed,
Skønhed og Kraft, Leonora Christinas egen Fremstilling har, det
langt mere vanskeligt at yde noget tilfredsstillende i Billeder af
hendes Fængselsliv, end i Billeder af andre Æmner, hvor
Fantasien kan handle med større Vilkaarlighed. Af Illustrationer til
»Jammersmindet« vil vel selv de mindst fintfølende fordre andet
end en bestikkende Overflade.

Da »Jammersmindet« udkom i Sommeren 1861), vakte denne
uventede Berigelse af vor klassiske Literatur saa stor en Opsigt,
at den første Udgave blev udsolgt i mindre end to Maaneder.
Det følgende Aar gav Akademiet som en af Opgaverne til den
Neuhausenske Konkurs et Æmne fra dette Værk; det overlod til
Konkurrenternes frie Valg, hvilket disse vilde foretrække. Zahrt-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0539.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free