- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
597

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Docent Jul. Lange: Correggio. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Aldrig er der malet et Blik, der saa tørstig inddrikker
Beskuelsens Fryd som Madonnas i det store, dejlig malede Billede
af Hvilen paa Flugten til Ægypten (Madonna della scodélla, i
Parma). Endog Plejefaderen, Josef, er her kommen indenfor
Forelskelsens Tryllekreds og er alt andet end den meget ærværdige,
men lidt tvære Baggrundsfigur, som han plejer at være. I alle
disse Malerier, hvor Kristusbarnet er Hovedpersonen1), er det
omgivet af en vis Magi: det gør gennem Beskuelsen et stærkere
Indtryk paa de omgivende Personer, end andre Børn vilde gøre,
det fører Følelsen op til en større Spænding, til højere Potenser.
Deri bestaar for Correggio Barnets Guddommelighed: det er en
Guddommelighed, som indlyser umiddelbart af sig selv, og som
ikke behøver at paaberaabe sig, hvad der tros. I hans fleste
Malerier kommer hin Magi kun for Dagen gennem dens Virkning
over de andre Figurers Udtryk; men i den store »Hyrdernes
Tilbedelse« (»Natten*, i Dresden) aabenbarer den sig yderligere ogsaa
for Beskuerens Øjne ved det milde, klare Lys, som Barnet udstraaler
i Halvmørket (»som en Sankt-Hans-Orm«, Oehlenschlæger). Det
lille Barn er her baade Lysets og Glædens Kilde. Det hele er en
henrykt nydende Beskuelse: Madonnas og Englenes Øjne kunne
taale den; men Bondepigen, der dog saa nødig vil vende Blikket
bort fra det yndige Syn, føler Lyset skærende i Øjnene, saa at
hun fortrækker Ansigtet. Madonna, som rigtig mætter sine Øjne
ved Synet af det nyfødte Barn, er her virkelig rent moderlig: det
er jo ogsaa den allerførste Gang, hun ser Barnet.

Berøringen virker dog endnu stærkere, mere overvældende
paa Følelsen end Beskuelsen. Correggio har malet Madonna staaende,

’) Foruden de ovenfor nævnte ogsaa de udmærkede, mindre Oliemalerier:
Madonna della cesta (London), la Zingarella (Neapel), Madonna, der giver
Barnet Brystet (siges at eksistere i tre ægte Eksemplarer, af hvilke jeg
kun kender det ene, i St. Petersborg), og det større Freskobillede Madonna
della scala i Parma. — I en Afhandling som denne er det ikke Opgaven
at opregne ethvert Værk af Correggio og endnu mindre at diskutere
Ægtheden af de mindre anerkendte, med mindre der i et saadant er givet
et uundværligt Træk af hans Karakteristik. Ellers give hans anerkendt
sikre Værker et mere end tilstrækkeligt Grundlag for Opfattelsen af ham.
Jeg har haft Lejlighed til at se og studere saa godt som dem alle.
Angaaende enkelte Arbejder, som henføres tit hans tidligste Ungdom,
henviser jeg til Lermolieff: Die Werke italienischer Meister in den
Gale-rien von Munchen, Dresden und Berlin, Leipzig 1880, p. 145 ff.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0607.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free