- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
603

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Docent Jul. Lange: Correggio. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fløj en Fugl eller Sommerfugl forbi. Den vil han have fat paa,
strækker Haanden ivrig ud efter den, og drejer sig utaalmodig,
lidt uartig om paa sit Sæde, saaledes at den lille Skjorte skyder
sig helt op over Maven — hvilket ellers strider imod god Anstand
i et Selskab af hellige Personer.

Selv om Guderne nok saa meget vilde tage sig af disse
Børns Opdragelse, vilde de aldrig blive velopdragne. De kræve
ikke Respekt, og de lære ikke Respekt. Hvor Madonna
aaben-barer sig i Skyerne (Madonna di S. Sebastiano), har en lille Engel
som Forrider sat sig overskrævs paa en Sky, som om det var
hans Kæphest eller Gyngehest. Paa Madonna di S. Girolamo er
der et Englebarn, hvis Hverv det er at passe paa den hellige
Magdalenas Attribut, Salvekrukken, medens hun selv er sunken
hen i Henrykkelse; men da Engelen ikke har andet at tage sig for,
og let kunde kede sig, stikker den Næsen til Krukken og lugter
til Salven: det er pudsigt og meget naturligt; men de fleste
Kunstnere vilde have holdt lidt strængere Disciplin og ikke tilladt
slige Naturligheder. Guido Renis smaa Venner, Englebørnene paa
Madonna di S. Giorgio, have fundet prægtigt Legetøj i Heltens,
Sankt Georgs, ridderlige Vaaben, hans Sværd og Hjælm. Dette
Motiv berører meget nært, hvad Lukian meddeler i sin Beskrivelse
af Aétions Maleri af Alexanders og Roxanes Bryllup. Der saa
man Eroteme lege med Alexanders Vaaben: to af dem slæbte
hans Lanse, som Lastdragere en Bjælke, én havde sat sig paa
det omvendte Skjold og blev kørt i Triumf som en Konge, én var
krøben ind i Harnisket og laa paa Lur for at skræmme de andre.
Denne Beskrivelse var vel kendt paa Correggios Tid: Rafael (?) og
Soddoma have benyttet den til Kompositioner. Men det synes
mig dog rimeligst, at Correggio ikke har tænkt paa den ved dette
Billede: i det enkelte har han ikke benyttet den gamle græske
Malers Motiver, og han havde originale Indfald nok af samme Art.

Det var netop noget for hans skælmske og bamekaade
Lune at lade Børnene faa fat paa de voksnes alvorlige Ting og
gøre Spilopper med dem: hans Børn ere altfor meget virkelige
Børn, til at de skulde behøve Anvisning dertil fra nogen gammel
græsk Forfatter. I det første Værk, hvor han ret udfolder sine
store Ævner som Børnenes Maler, Freskomalerierne i Abbedissens
Spisesal i S. Paolo, fremdrog han allerede Motiver af denne Art.
Der lader han Børnene lege med Jagtvaaben og slige Ting. Det
er maaske Kloster-Nonnernes Kyskhed-Løfle, som har ledet Tanken

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0613.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free