- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 2 (1885) /
765

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Prof. H. Høffding: Frederik Christian Sibbern. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

peger hen imod, synes at være klar nok. Vel er han ved denne
Teori mere behersket af den almindelige Interesse for at hævde
Livets Enhed under alle Former end for at udfinde, hvilken Hypotese
der bedst tilfredsstiller Erfaringsvidenskabens vigtigste Resultater
og ledende Tanker, men han har for sin Tid forstaaet med stor
Sikkerhed at gribe nogle af de væsentligste Synspunkter. Han
er bl. a. en bestemt Modstander af den spiritualistiske Lære om
Sjælen som en Substans eller et Væsen for sig: »Sjæl er kun
sjælelig Leven«. Den Dogmatiseren, hvormed man slaar det fast
som værende og hvilende, der stedse kun er givet i Vorden og
Udvikling, har bidraget meget til at gøre de psykologiske Problemer
vanskeligere end de i Virkeligheden ere. En saadan Fastslaaen og
Substantialisering stred desuden mod Sibberns hele
Verdensanskuelse. »Vor hele Tilværelse bestaar i at være en Funktion i
Alorganisationen«. »Den individuelle Virken og Leven er kun en
Funktion af det Alvirkende«. Individet fremgaar af den hele
store Naturvirksomhed og kan ikke rive sig saaledes løs fra denne,
at det skulde blive en selvstændig Helhed for sig. Det staar i
samme Forhold til hele Naturvirksomheden som den enkelte
Forestilling til hele Bevidsthedsvirksomheden. Derved bliver det, efter
Sibberns Opfattelse, ogsaa forstaaeligt, hvorledes der i det enkelte
Individ kan røre sig noget, som er af universel Natur, Instinkter
og Tendenser, der pege langt ud over Individets Omraade. Men
før jeg gaar nærmere ind paa Sibberns almindelige filosofiske
Verdensanskuelse, vil jeg fremdrage nogle Punkter af hans Psykologi,
som sikkert have blivende Interesse og Betydning.

Hans Psykologi betegner tydelig Reaktionen mod den
rationalistiske Periode ved den Vægt, der lægges paa »Hjærtet« i
Modsætning til »Hovedet«. Han skildrer under forskellige Former
og Vendinger Forskellen mellem den rent intellektuelle,
forstands-mæssige Tilslutning til hvad man erkender og anerkender, og den
levende Hengivelse, ved hvilken vi blive ét med selve Sagen. »Det,
som gaar ud over Fornuften«, nemlig den kraftige og varme
Følelse for det, Fornuften har grebet, hører til det, han skildrer
bedst. Mange Sider ved Følelsernes Psykologi, især den store Rolle,
Kontrast- og Blandingsforhold her spille, har han i de store Træk
klart fremhævet.

Hermed hænger ogsaa den Betydning sammen, som han
tillægger det ubevidste Sjæleliv, eller, som han udtrykker sig:
»det, som foregaar i Sjælens dybe Grund«. Kun en ringe Del af

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1885/0775.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free