- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
271

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts - Emil Hannover: Karl Madsen: „Japansk Kunst“

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Væsen. De elsker i Naturen det lidet dg fatter det med et Blik
for Form og Farves fine Karakter saa skarpt, som vore Øjne
ikke mægter det. Der er ingen Grænser for deres tilbedende
Henrykkelse over deres By, over deres Land og frem for alt over
deres Fuji no yanta, »Kongen blandt alle Bjærge«, hvis skønne
Konturer forherliges paa tusendfold forskellig Vis. Der er et
Billede af en Baad i Søgang: den ene Halvdel af Romandskabet
har faaet Øje paa Fuji og drejer Hovederne efter det herlige Syn; den
anden Halvdel forfølger imidlertid i ekstatisk Stirren Bjærgets
Spejl paa de høje Bølger. Der er mangfoldige andre Billeder af
Fuji, hvor Japanere i ellevild Henrykkelse over Synet taber
Balancen, sætter sig baglængs, medens Ansigterne udtrykke en
uendelig Fryd. Sligt er malet med guddommelig Komik og med
utrolig faa Penselstrøg. »Der er en særegen Slags Hestemaleri,
hvor Traditionen fordrer, at syv fede Penselstrøg er nok for at
tegne et Dyr«. Dette med de syv Penselstrøg er symbolsk for
Japans Kunst.

Dens Karaktermærke er den yderste Sarthed i Linjen og
Harmoni i Farven. Frugtblomsternes kyske Hvidhed og blufærdige
Rødme hører til dens mest yndede Motiver. En Symfoni i hvidt,
Hvidhedens Hvidhed, dens subtileste Skærhed er den japanske
Kunsts Ideal. Den snehvide Blommeblomst er som dens
Adelsmærke. Og S-Linjen er for Japanerne Indbegrebet af al Rytmik
og Elegance. De finder den overalt: »i Tranernes slanke Halse,
i Vandets sagte Bølgen, i Fuglenes lette Flyven, i Fiskenes hastige
Skiften Fart, i flagrende Klædebonsflige, i ideale Skønheders
gratiøse Stillinger«. —

Den anden og større Halvdel af Bogen handler om denne
ejendommelige Kunsts Historie. Den japanske Kunstshistorie —
og en saadan er allerede gentagne Gange skrevet — handler ikke
i den Grad som den europæiske om Personligheder. Af
Banebrydere, af skabende Individualiteter, har der hist ovre været faa,
og de har ikke været ansete af deres Samtid. Derimod handler
Japans Kunsthistorie i endnu højere Grad end den europæiske om
Skoler. Eleven uddannedes i Japan ikke med et direkte Naturstudium,
men efter ældre Forbilleder, der kopieredes. Man skulde tro, at
Studiet af den japanske Kunsthistories enkelte Skikkelser som
Følge heraf maatte vanskeliggøres, da Individualiteten som saadan
spillede en saa ringe Rolle, men ikke desto mindre er, takket
været de japanske Lærde og deres Meddelsomhed, den japanske

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0281.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free