- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
396

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Maj - August Strindberg: Den literære Reaktion i Sverige efter 1865

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

tror jeg, at hans Discipel Spencer i sin Samfundslære har givet
Udviklingsteorien en frugtbar Anvendelse. Spencers Fornægtelse
af Personlighedens, Individets ubegrænsede Indflydelse paa Tiden
er hans største Bedrift. Han har ved sine Angreb paa den
romantiske Individualisme banet Vej for det nye, og hans fortræffelige
Paavisning af, at »Den store Mand« er et Produkt af hele Slægtens
Samarbejde har netop givet Stødet til den almindelige Haan mod
den Genidyrkelse, der har faaet sit hæsligste Udslag i vore Dages
Jubelfester. Der er saaledes en Tanke, og det en stor, i denne
Uvilje mod Mennesketilbedelse.

Men et Slægtled, der havde haft saa mange skuffede
Illusioner, og som havde set en saadan Reaktion, kunde knap elske
Virkeligheden mere; nogle blev da grebne af Fortvivlelse og
kastede sig i Armene paa Har tman ns eller hans Mester
Schopenhauers Pessimisme og endte i absolut Skepsis.

Midt i den gyldne Aklieperiode, da alle Foretagender gik,
var omsider en ny Sveriges Historie, den eneste større fuldstændige,
man endnu havde, begyndt at udkomme, og den skulde — efter
Tidens Fordringer - være illustreret. Den var skrevet af unge Mænd
af SigTiofMr-Generationen, og man gjorde sig store Forventninger
om den. Men da den kom, hvad fik man saa? Flintestene
og Kongerækker og Slag og Kirker — Statskirker naturligvis; næsten
hundrede Illustrationer ofredes paa Middelalderens Kirker. Der blæste
gamle mugne Vinde gennem Bladene i dette første Hæfte, hvor
man fik rede paa Rigsantikvarens Fortjænester af Oldforskningen
og paa de danske Venners Meninger om Pilespidserne; der var
Luft fra gamle Grave deri, lige fra Stenalderens Dysser til
Ridderholm-Kirkens Gravhvælvinger.

Der var ogsaa andre Faktorer, som holdt Reaktionen oppe.
Teatret, der kan være en Opdrager, kan selvfølgelig ogsaa være
en daarlig Opdrager. I Hænder som Hedberg’s og Wijkander’s
blev vort kongelige Teater en privat Hofscene, hvor man væsentlig
spillede fransk Komedie. Vi er opfødte med fransk Komedie, og
den har bragt os meget godt. Den har beskæftiget sig med
Virkeligheden, men det har været en aristokratisk Virkelighed.
Heltene har haft mindst 12000 Francs i Rente om Aaret, og
Handlingen er altid foregaaet paa Brysselertæpper. Hele dette
elegante Selskab, hvis Liv og Tilskikkelser vi har fulgt fra
Ungdommen af, lever jo kun i Saloner, og deres Livs eneste Beskæftigelse
synes at være den, at holde Dialogen vedlige. Alt, hvad der

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0406.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free