- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
464

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lauge: Studier over Leonardo da Vinci. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

enhver vilde gøre, der i Selskab med andre uvilkaarlig undgaar
at gore dem Skade.

Der er vel andre af Apostlene, som synes at have en Traad
til at forstaa, hvem Kristus sigter til med sine Ord, saasom den
næstyderste til højre (»Judas Thaddæus«), der besvarer sin
Sidemands Tvivl og Undren ved at pege hemmelighedsfuldt med sin
Tommelfinger bagud, i Retning af Judas, eller den næstyderste
til venstre (»den yngre Jakob«), der synes at hviske sin Mistanke
i Øret paa sin Sidemand Andreas. Men for alle de andre kommer
Kristus’s Ord virkelig som et Lyn fra klar Himmel. Det lyder éns
for alle i Selskabet, men gør en forskellig Virkning paa hver
enkelt af dem i Følge hans Karakter og Forudsætninger. Det
vækker den reneste Overraskelse, som for ham ved Bordenden
til venstre (»Bartholomæus«), der rejser sig op, støtter begge
Haandflader mod Bordet og bøjer sig frem, idet han stirrer frem
med skarpt rynkede Bryn, som han spurgte, om han havde hørt
rigtig; hos andre Rædsel, som hos den gamle Andreas, der holder
begge de udspilede Haandflader frem for sig, eller Nysgerrighed for
at faa at vide, hvem der sigtes til (»Thomas«), eller Tvivl (»Simon«),
eller den sikre Tillid, der afviser Tvivlen (»Matthæus«), Endelig den
dybe, stille, smeltende Sorg i den unge Johannes’s kærlighedsfulde
Hjærte: han lægger begge Hænderne foldede paa Bordet og bøjer
Hovedet til Side, som i kvindelig Eftergivenhed for Sorgen: At
det skulde komme dertil! Og i alle Udtrykkene ere Følelserne
menneskelig blandede, ikke rent og abstrakt udsondrede. En
mærkelig Udtryksblanding er givet i Hovedet af Jakob den ældre,
der sidder nærmest ved Kristus, ved hans venstre Ilaand. Minen
er næsten pinagtig fortrukket, og Blikket skarpt spørgende rettet
mod Kristus med pludselig Overraskelse, med Sorg og Beklagelse,
næsten Væmmelse, som ved en modbydelig Forestilling, Sjælen
vægrer sig for at give Rum, og tøvende Tvivl, som først vil have
Ordet endnu en Gang bekræftet1). *)

*) Jeg har skildret dette Udtryk ikke efter Hovedet paa Maleriet, der netop
her er meget ødelagt og overmalet, men efter en Tegning af Leonardo
i Louvresamlingen. fotograferet og udgivet af Ad. Braun (sign. Catalogue
général des Photographies etc. par Ad. Braun, Paris 1882. S. 305, No. 195).
Jeg har ikke lagt Mærke til, at andre have henført dette Hoved til
„Nadveren”; men det forekommer mig i Følge dets Udtryk og Karakter
aldeles utvivlsomt, at det er en Forstudie til et af Apostelhovederne,
og i Følge dets Stilling nærmest til Jakob den ældres Hoved.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0474.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free