- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
473

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - Docent Jul. Lauge: Studier over Leonardo da Vinci. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

priser Vasari ved et andet Værk, som han henfører til Leonardo’s
Ungdom, et Madonnabillede, som var i Pave demens den syvendes
Besiddelse, ganske særlig den uforlignelige Udførelse af en Biting,
en Glasvase med Blomster og Dugdraaberne derpaa. Slige Træk
vise virkelig en vis Overensstemmelse med den nordiske Naturalisme:
man kommer uvilkaarlig til at tænke paa Arbejder af Qvintin
Massys eller Holbein, og man aner allerede i det fjærne den Tid,
da saadanne Opgaver skilte sig ud som med selvstændige Grene
af Malerkunsten. Blandt alle de kunstneriske Opgaver, som ikke
direkte angaar det menneskelige, var der dog særlig én, som for
Leonardo var Genstand for det ihærdigste Arbejde og Studium,
baade plastisk, malerisk og videnskabeligt, nemlig Fremstillingen
af Hesten, sum vi tidligere have set det ved et Par af hans
største Foretagender, hans Ryttermonumenter og Kartonen af
Slaget ved Anghiari.

En besynderlig Skæbne har nu maget det saaledes, at netop
alle hine Arbejder, i hvilke hans Interesse for Plante- og
Dyreverdenen og overhovedet det ikke-menneskelige kom saa tydelig
for Dagen og havde aflagt sig saa glimrende Vidnesbyrd, eré gaaede
tabt for Efterverdenen; kun senere Gengivelser eller Leonardo’s
egne tegnede Udkast kunne give os Forestillinger om nogle af dem.
Som Leonardo’s Produktion nu foreligger, ikke alene i de faa
bevarede Malerier, men ogsaa i de mange Haandtegninger,
fremtræder han, lige saa fuldt som f. Eks. Rafael, som Fremstiller af
Mennesket: for vore Tider ligger Betydningen af hans Produktion
aldeles overvejende paa dette Oinraade. Der er fra gammel Tid
gaaet stort Ry af, hvor ypperlig han har malet Borddugen paa
Nadverbilledet; men der kan dog ikke være to Meninger om, at
han paa en ganske anden Maade har indskrevet sit Navn i Kunstens
Historie ved sin Fremstilling af Kristus og Apostlene. Og selv
naar vi tage alt tilbørligt Hensyn til, hvad der vides om hans
tabte Værker, viser hans Hovedopgave sig tydelig nok alligevel at
have været Mennesket og det menneskelige. Det viser ogsaa hans
Skrifter om Kunsten, hvor mange Ting de end handle om. Han
var dog til syvende og sidst en fuldblods Italiener og havde meget
mere Fællesskab i Opgaver med Michelangelo end med van Eyck.

Saa karakteristiske som hine Udtalelser til bedste for
Universaliteten i Kunsten end ere fra hans Haand, maa man
altsaa dog være varsom med Anvendelsen af dem paa hans egen
Kunstner-Virksomhed. Holder man sig blot til deres Ordlyd,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0483.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free