- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
531

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - V. V.: Émile Zola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

fik han Lejlighed til at følge med Dagens Literatur. Madame
Bovary og Germinie Lacerteux begejstrede ham. Han begyndte
samtidig, i Følelsen af sin forsømte Dannelse, paa autodidaktisk
Vis at dyrke Videnskaberne, navnlig eksperimental Medicin,
Fysiologi og empirisk Psykologi.

1865—66 optræder saa Zola som Literatur- og
Kunst-Kritiker (Artiklerne samledes i Mes Haines). Han er da fuldt
udviklet. I et lidenskabeligt, af Selvfølelse og Overbevisning
svulmende Sprog udvikler han sine æstetiske og etisk-sociale
Grundanskuelser; baade Psykologen og den passionerte Tænker træder
frem i disse Artikler.

Han skriver fra 1865—68 fran Romaner. Mystéres de
Marseille — et blot og bart Brødarbejde for en Provinsavis, men bygget
paa documents humains — er paavirket af Hugos Les miserables
(1863). Thérése Raquin derimod og Madeleine Féral danne
Overgangen til Zola’s senere Romaner. Og Overgangen er
interessant. Det er rent psykologiske, ja fysiologiske Romaner; Kærnen
er i begge et Problem og det samme: en Fortids halvbevidste,
mystisk antirationelle Magt over en Sjæl og det tilsyneladende
dødes bratte Genopvaagnen for Sindet. Den ydre Handling er
meget enkel, men kluntet sammensat. Og selve Sjæleskildringen
er for konstrueret, Tegningen forvreden: det er ikke empirisk men
eksperimental Psykologi. Man mærker, at Zola ej er bleven
Virkelighedsskildrer i Egenskab af sober Iagttager, men i Kraft af
sin Trang til at fordybe sig i levende Sjæle og Skæbner.

Disse Bøger gjorde nogen Opsigt, men skaffede ikke
Forfatteren bekymringsl’ri økonomiske Vilnaar. Og med Modstandere
levede han stadig i journalistisk Kalabalik. Han var nu sit 30te
Aar nær, var bleven gift og havde taget sin Moder til sig.

Da fattede han 1869 Planen til Romancyklen: Les
Rougon-Maquart, histoire naturelle et sociale d’une famille sous le second
empire.

II.

Lad mig komplettere og uddybe Figuren!

En lav og tæt, firskaaren Krop, tyk, kort Hals, et bredt,
rundt Hoved — saaledes ser den første nulevende Romanforfatter
ud. Det er ikke den romantiske Digtertype. Farverne ere smukke:
sort Haar og Skæg, mørkeblaa Øjne, hvid Hud; Trækkene store,
mejslede: en mægtig, stejl Pande, fast, kødfuld Næse, svulmende Læber.

:!G*

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0541.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free