- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
546

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Juni—Juli - V. V.: Émile Zola

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

don — mere og mere febrilsk og bange for at forløbe sig — ved
at love en anden Kappe og bede Denise gaa, idet han —
uvil-kaarlig ømt — trøster hende. Da hun er gaaet, udbryder Mdme
Desforges, tirret ved, at Octave vovede at tage Denise i Beskyttelse,
at det var nok hende, han elskede. Octave, der staar og trommer

paa Ruden, vender sig rolig om og siger tørt: oui! Madame___________

»Gasbrænderen peb stadig i Kabinettets klumre Luft. Nu strøg ikke
nier dansende Skygger forbi Speilreflekserne, Stuen syntes nøgen,
falden hen i en tung Sørgmodighed.« —

Samme Octave Mouret grunder det brutales og kolossales Skole
i Butikudstillingens Videnskab. Han bryder sig fejl om den gamle
Skoles fine Fornemmelser, dens Forkærlighed for de doucere
Farveblandinger, dens Pretention paa diskret, aristokratisk Smag;
just de mest skrigende Farver sætter han sammen, han vil lamme,
underkue Tilskueren ved Compositionens Brutalitet og hensynsløse
Voldsomhed: han virker Ved Magt. Zola er Literaturens Octave
Mouret. Uden en Flauberts eflfectligegyldige Videnskabelighed, en
Goncourts raffinerte Følelse og Psykologi eller Daudets indsmigrende
Pen paatvinger han sig Sindene ved en Werechagins voldsomme
Pathos og grelle, tragiske Fantasi og et taalmodigt
Virkelighedsstudie, forbunden med en Makarts Kunstnerblik for Totalvirkningen
og modige Form- og Farvegivning.

V.

Zola forstaar Fremstillingens Kunst. Han ævner at udtrykke
og meddele sig. Oprindelig har han heri haft meget at kæmpe
mod, hans Mesterskab er erhvervet med Møje.

Har en Romans Idé afrundet sig, forestaar først
Konstruktionen af Værkets Bygning, Tekniken. Og den Zola’ske Teknik —
som hele hans Fremstilling — har kun ét Øjemed: Sanddruhed.
Indholdet maa tale for sig selv; han er for stolt til at sminke
det med en pikant Form: den moderne Formfilen er ham meget
imod. Bevidst usand er hans Fremstilling aldrig; intellectuel
Hæderlighed og modig Nøgenhed er dens Dyder.

Romanerne ere solidt tømrede. Milieuromaneme indrammes
af to jævnstillede Totalbilleder. Fra det ydre Billede af Milieuet gaa
vi ind til Sjælelivet bag og slutter med atter at se Billedet. Og
Zolas Stolthed, det han vil med Romanen, er, at vi nu se paa
Billedet med mere forstaaende Blik, at det staar for os i grellere

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0556.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free