- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
603

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - August - Arkitekt Erik Schiödte: Det nye Kunstmuseum

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

blevet saa hensigtssvarende, at det kan benyttes uden væsentlige
Ændringer. Man tænkte for meget paa Personerne og for lidt
paa selve Sagen. Man frygtede for, at den ene Arkitekt skulde
laane den andens Ideer, i Steden for at Meningen selvfølgelig
netop burde være den, at enhver skulde optage alt det gode,
han kunde lære af de andre og benytte dette sammen med sit
eget. Projekterne var sandelig nok blevet tilstrækkelig forskellige
alligevel! Med andre Ord: man lagde større Vægt paa at erfare,
hvem der var den dygtigste Arkitekt, end paa at frembringe det
dygtigste Musæumsprojekt. Det er som sagt dette, der har hævnet
sig, idet utvivlsomt mange Mangler var undgaaede, hvis
Kunstnerne før den endelige Udarbejdelse havde gjort Bekendtskab med
samtlige indkomne Skitser.

Lad os nu se lidt nærmere paa de syv udstillede Arbejder
og kortelig gennemgaa deres gode og daailige Egenskaber.

Ved Bedømmelsen af et arkitektonisk Projekt kan man ikke
noksom fremhæve Grundplanens Betydning. Ethvert Projekt
bestaar af tre uadskillelige og lige vigtige Led: Plan, Snit og
Facade, den arkitektoniske Treenighed, som man ret kvikt har
kaldt dem. De hænger sammen paa det nøjeste og betinger
gensidig hverandre. Men Folk i Almindelighed, og da for Resten ogsaa
adskillige Arkitekter, er tilbøjelige til at undervurdere Planen paa
Facadens Bekostning, idet de overser, at kun en smuk Plan giver
en smuk Facade. Enhver Arkitekt har erfaret, hvorledes en
Kejtethed eller Uskønhed i Planen har sat sine Spor gennem
hele Projektet.

Musæumsplanerne falder i to Hovedgrupper: Planer med
og uden Gaarde. Ove Petersen og Martin Borch har ingen
Gaarde, men en enkelt langstrakt Bygning, begrænset af svagt
fremspringende Endepartier; Leuning-Borch og Knud Arne
Petersen har en Midtbygning og to lange, fremadgaaende
Sidefløje, og Dahlerup, Albert Jensen og Clausen har alle større
eller mindre Lysgaarde.

Anvendelsen af de lange Sidefløje forbyder sig af sig selv,
idet de paa en uheldig Maade vil kaste Reflekslys ind i
Udstillingslokalerne. Anbringelsen af Lysgaarde er naturligvis tilladt, men
hør baade af praktiske Grunde og Skønhedshensyn helst undgaas.
Mærkeligt er det, at ingen af de Arkitekter, der har benyttet
disse Gaarde, har gjort det ringeste for deres arkitektoniske
Udsmykning, men kun betragtet dem som kedelige Nødvendigheder.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0613.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free