- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
661

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - September - Dr. phil. Georg Brandes: Aladdin. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nu er det fuldstændigt. Aladdin giver ikke blot, som af og til i
det danske Digts Slutning. Afkald paa Lampen for at vise
Afholdenhed; nej, han giver den tilbage. Men Aladdin, der giver
Verdensaanden Lampen tilbage — hvilket tragikomisk Sindbillede!
Hvad er det andet end Oehlenschläger, der efter Manddomsalderens
første Triumfer giver Verdensaanden sit Geni, hin ungdommeligt
glødende Begejstring, tilbage, der saa pludseligt flammede op og
saa hurtigt blev slukt!

Og saa synger Koret: »Gud modtager dit Offer med
Fader-Tilfredshed; hans gode Aander ville aldrig forlade dig; de danne
en Tryllering, som aldrig kan briste.« Og saa forvandles alt.
Lampen skinner stedse klarere, Stenhulen bliver en blomstrende
Have, Ædelstenene saftige Frugter, Guldblomsterne dufte, Fuglene
synge, Zefyr og Lymfa lege sammen i Skyggen; Lampen luer som
Morgensol i Horizonten og kaster sine Straaler hen paa
Under-Slottet, der staar blændende hvidt i Baggrunden.

» Aladdin og Galnare:

O Seligkeit!

Og de omfavne hinanden. Den døde, uorganiske Verden er nu
forvandlet til Liv, og Digtet slutter med Pris til Guddommen, som
Oehlenschläger er kommen for Skade at kalde die Göttlichkeit.
Ganske analogt endte Novalis’s Heinrich von Ofterdingen: »Hørret
er spundet op, det livløse er atter besjælet, det levende vil
regere.« Ogsaa der gaar den tidligere Verdens glimrende Stjærne,
Solen, tilgrunde og erstattes af den Fabel-Sol, som Lampen her
repræsenterer.

I den danske Aladdin ender Handlingen i Dagens fulde
Lys i Oververdenen. Her ender den romantisk i Nattens
underjordiske Mørke, som de tyske Romantikere altid foretrak for
Dagslyset. Og dette Mørke gennembrydes mystisk af det
hemmelighedsfulde Lampelys. Selv det underjordiske Landskab, der forener
alt, hvad i Digtet er spredt, er ganske udført efter den
tyskromantiske Opskrift, svarer til hvad jeg en Gang har kaldt:
Potpourri- eller Lobescowse-Landskabet. Ja selv Musiken her er efter
Opskriften. Ingen Kender af tysk Romantik vil kunne undlade
ved denne Verdensaandens Orgelmusik at mindes det Sted i Tiecks
Stembald, hvor den almindelige Musik kaldes en blot Lallen i
Sammenligning med »den fulde harmoniske Orgelsang, der vælder
op fra de inderste Dybder af Bjærg og Dal«.

Tilskueren. 1886. 4r5

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0671.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free