- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 3 (1886) /
831

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Oktober - Arthur Aumont: Teatrene

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Skuespillerne, idet Forfatterne stadigt skifter Sigte; snart er det Oversættelserne
af franske Dramaer, snart disse selv, og saa pludselig sprænger el københavnsk
Degnudtryk hele Rammen. Men tag Wessels klassiske Parodi Kærlighed uden
Strumpor. Dagmarteatret har spillet den med en norsk Gæst, Frk. Parelius,
som Grethe, man tog paa hvert Ord med en Alvor saa tung, at den helt
knugede Lystigheden i Knæ; kun Frk. Parelius’s trippende Runddans under
Foredraget af den store Arie bar Præg af den rette brede, saftige Pensel. Spillet i
en Parodi maa tage bestemt Sigte paa et eller andet, det nytter ikke her al
spille som i et rigtigt Skuespil. Bedst var det vel, om en saadan Parodi kunde
hjælpe en Skuespiller til gennem bevidst Overdrivelse at skylle alle de
Uægtheder, der muligt klæbede ved hans eget Spil, af, saa han i den kunde give sin
af Ordenes Tomhed i de opførte Misfostre maaske over Ævne fristede Hang
til overdreven Følsomhed og uægte Svulst frit Løb, saa han her kunde aller
som gruligst skrige og klynke, larme og støje, trampe og fægte, da skulde
Kunstneren vel i sin Tid straks faa Færten af Unatur, om han i ægte
Kunstværker blot et Øjeblik var ved at slaa ind paa sligt En literær Parodi som
Wessels er en Prøvesten for en Skuespillers Selvkritik, men i Mangel heraf maa
man slaa sig tiltaals med en Sigten efter andres Fejl.

Foruden Grethe spillede Frk. Parelius Aase i Peer Oynt. Ry var der
gaaet af denne Ydelse, og det havde vel spændt Forventningerne for højt, ti
forbavset blev man ved denne Aase. Straks i første Scene ingen Smæld i
hendes Skælden, ingen Arrighed i hendes Jamren, alle de mange Ord kom over
hendes Læber med en jævn Hurtighed, samme stilfærdige Tonefald helt
igennem. Det var en gammel Bondekone, Frk. Parelius viste os i Aase, forlængst
træt af den unyttige Skænden og Skælden, for haard og hvas til raadløs
Klyn-ken og Græden Kunstnerindens Spil i Dødsscenen var af høj Rang: dér ligger
hnn nu dødtræt, og dog vil hun ikke skilles fra Livet, de maatte Øjne venter
og haaber det utroligste, og saa pludselig sker det: Peer, hendes egen Peer
staar for Sængen. Der blev højtidsstemt i Aases fattige Stue. Sængen blev til
en prægtig Dødsbaare: dér laa hun, .Dronning* Aase, ja mægtig Højhed var
der om hende. Stille og varsom var Døden, umærkeligt var Livet rundet ud;
ikke noget befriende Suk, som væltede tunge Byrder bort, da Vor Herre i Peers
Fortælling lod hende slippe ind, betegnede nærmere Dødsøjeblikket. En saadan
Undladelse af at søge Effekt er beundringsværdig og betegner nøje Frk.
Pare-lins’s Kunst som fin og diskret, om end lidt graa i sin Grundtone.

Dagmarteatrets eneste Nyhed Kebenhatn- Vordingborg var en Lokalisering
af Gondinets un parisien, og den unævnte Oversætter havde over Replikerne
snildt gydt en københavnsk Tone, som Hr. Wulffs virkelighedsrette Tale og
Bevægelser understøttede, hvorimod vel nok Iscenesættelsen ikke ret stemte med
Omplantningen til dansk Grund. Ja man havde malet et Bagtæppe, hvor det
kgl. Teater og Hesten præsenterede sig, men det er dog langt fra nok, naar
Luften i Hoimers Dagligstue er fransk, naar intet i dens hele Udstyr lader sig
forliga med Bagtæppet, med Tanken paa Kongens Nytorv. Hr. Viktor Neumann
søgte som Provinsboeren Virkning ved en mislykket Mundkomik, snart trak han
Munden skævt ned til den ene Side, snart gabede han forbavset ud i Luften.
En Del kantede Bevægelser med spidse Albuer og stive Fingre
fuldstændiggjorde i Forbindelse med mange tvungne Hovedbevægelser Billedet af en
an-strængt, men lidet saftig Komik. Skuespilleren har sikkert langt større Ævner

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1886/0841.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free