- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
125

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar - Emil Hannover: „Zwinger“ i Dresden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Grevinde Orselska1). Ogsaa ligger der en Anklage i den Ros,
der af enkelte samtidige ydes August, fordi han undlod at voldtage
en ulykkelig Pige, der paa sine Knæ tiggede for sin Uskyld. —

Des værre véd man kun lidet om Folkets Opfattelse af Hoffet.
Ved enkelte gavmilde Foranstaltninger som gratis Lystspil og Opera
har Kongen vel stræbt at erhverve nogen Popularitet, men
forskellige Smædeviser (deriblandt den bekendte »Ach Du lieber
Augustin, Polen ist hin«) samt Tilstedeværelsen af en Spottemynt,
hvorpaa en Bonde kører en Pige i Skubkarre, med Indskriften:
»Ich fahre Sachsen nach Polen* bevidner dog, at der har været
oprørske Elementer tilstede. Men nøjere Undersøgelser angaaende
saadanne lønner sig ikke, ti for samtidige Historikere, Kronikører
og Turister repræsenterer Hoffet Sachsen, og om Folket hører
man intet.

* *

*



I denne Atmosfære er det da, at den Kunst, der bærer
Navnet Barokken, omplantes paa tysk Grund. Som en indført
Drivhusplante bringes den til en glimrende, men kortvarig Trivsel,
og blomstrer og visner omtrent samtidig. Fremmedartet, ugermanisk
i sit Væsen, uden Rod i Folket fødes den paa Magtbud af en Konge,
hvis Ideal det er at udslette Sporene af sin Nationalitet. Det er
en Kunst, hoffærdig i sit Ydre og aristokratisk i Sjælen, uden blot
et Anstrøg af folkelig Karakter, — en Kunst, der har sit Ophav
i et ødselt og usædeligt Hof, som den forherliger og idealiserer,
og om hvilket det er den forbudt at tale Sandhed. Diskretion
er dens Løsen. Som en pragtfuld Dragt om en ussel Figur skulde
den dække over Hoffets Skændsel; den skulde forkynde en Hæder,
som ikke var tilstede, en Rigdom, der ikke fandtes. Den skulde
være for Folket, hvad det katolske Kirkeceremoniel er for
Menigheden, og den skulde for det øvrige Europa give Sachsen Udseende
af en mægtig og højt civiliseret Stat, hvis Konge var en
Aandfuld-hedens Protektor. Kunsten skulde være det repræsentative
Kongedømmes Tjæner, og hvad den skulde være, d. v. s. hvad August
den Stærke forlangte af den, det blev den, takket være paa den
ene Side hans Suverænitet, paa den anden det Tal af servile
Hoveder, der fylkedes om hans Trone. Den sachsiske Kunst

’) Barnet af denne Forbindelse blev paa Kongens Befaling druknet i Oderen
af en Officer.

Tilskueren. 1887. ^

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0135.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free