- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
138

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Februar - Emil Hannover: „Zwinger“ i Dresden

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

virkelig sirlig Skønhed. En enkelt Fod eller Haand kan være
udført med en overraskende omhyggelig naturalistisk Kunst.

Zwingers oprindelige maleriske Virkning er nu næsten kun
en Saga. Et Lag af Sod i Forening med Stenens Forvitring har
for længst berøvet den dens en Gang muntre Skue. Men dog kan
den endnu, naar Maanens Lys spiller ned i det umaadelige Rum,
ligge som badet i Marmorpragt. Ellers er det kun Kobbertagenes
blaagrønne Pragt, der ikke er forgaaet.

Og dog, — med sine smag- og stilløse Haveanlæg, anlagt
af en kunst- og forstandsløs Haand, — med sine store, hvidmalede
Skilte, der forkynder Tilstedeværelsen af farveløse Gibs, uvirksomme
Instrumenter og stumme Skeletter i selve Livsglædens Bolig, —
med sine tavse Kaskader og tomme Konsoller, — med sin ene,
næsten helt moderne Pavillon, — med sine brutale Overmalinger
— er Zwinger kun en Skygge af sin Ungdom. Og ikke heller den nye
Galleri-Bygning, hvis skønne og alvorlige Renaissance Semper dog
med saa megen Pietet og stor Kunst har ævnet at føje til den
kaade Barok, gavner Indtrykket af Zwinger. Som denne nu ligger
frembyder den Billedet af en Scene uden Skuespil, eller — med
Justis Udtryk — en forladt Balsal. For tilfulde at vurdere dens
Skønhed maa man da i Tanken befolke den med en af disse Fester,
hvor Zwinger fra at være en Skueskranke forvandledes til et Led
af Hoflivet, hvis Tanker den synes at have tænkt, og hvis Kostyme
den ligesom har iført sig, — et Liv som Bygningen monumentalt
har legemliggjort.

Et Forsøg paa en saadan Rekonstruktion af hin Tids
mærkeligste Liv, indfattet i hin Tids mærkeligste Kunst er denne
Afhandlings sidste Afsnit1).

* *

* .

Det er i de Dage under Kurprinsens Formæling i Aaret
#1719. I mer end fjorten Dage har Festerne varet, Kronikerne er
endnu ikke kommet sig af Forbavselsen over Indtoget i Dresden
med dets 2,000 Deltagere, og skøndt der er sket saa meget siden
da, taler man dog endnu om Kongens Purpurdragt med dens Juveler

’) Næststaaende Skildring støtter sig dels paa samtidige trykte og utrykte
Kronikers Beretninger, dels paa de Afbildninger, August den Stærke lod
gøre af slige Fester (et overordentlig righoldigt Materiale i Dresdens
Kobberstiks.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free