- Project Runeberg -  Tilskueren / Aarg. 4 (1887) /
253

(1884-1939)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Marts - Figurmaler N. V. Dorph: Fra Jubilæums-Kunstudstillingen i Berlin. II

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Franskmandene er dog nogle sære Patroner. De

glimrede, som sædvanlig, i Tyskland ved deres Fraværelse.

Fordi de en Gang har faaet Stryg af Tyskerne, hævner de
sig nu ved at blive hjemme hver Gang, der er »Tilstälning« i
Tyskland.

Det minder om Drengen, der havde faaet Klaps af sin
Fader, og saa »hævner« sig paa ham ved ikke at spise sin
Middagsmad, skøndt han havde den inderligste Lyst dertil.
Ligesom Drengen gennem Nøglehullet er Vidne til, hvorledes Selskabet
tager til sig af Retterne, saaledes staar Franskmanden paa den
anden Side Grænsen, opfyldt af blandede og meget
modstridende Følelser og sér paa de andres Fraaseri.

Hans Stolthed er tilfredsstillet, men Tarmene skriger
af Sult.

Det er en lige saa barnagtig som dum Fornemhed; navnlig
paa et Gebet som Kunsten, hvor Sejeren er ham lige saa vis som
glimrende.

Kan der tænkes nogen skønnere, mere fuldstændig og
samtidig saa uskyldig blodsparende Revanche?

* *

*



Belgien og Holland mødte hver med en lille og
indbyrdes højst forskellig Udstilling. Belgierne have gaaet i Lære i
Paris og Hollænderne i Berlin og Munchen. Dermed er egentlig
alt sagt.

Belgieren Fran?ois Guillards Billede: St. Gudule-Pladsen
i Bryssel, udmærkede sig ved morsomt Motivvalg. Maleren har
siddet noget højt, som paa Bukken af en Vogn, og derfra taget
Torvet med sit Mylr af Mennesker, Heste og Vogne i stejlt
Perspektiv. Lige i Forgrunden, ved Randen af underste Rammekant,
dukker to Hoveder op, en Dame og en Herre med høj Hat; de
sidder paa Bagsædet i en Ekvipage, vendende Nakken til, og køre
ind i Billedet. Der var et sjældent Liv over de gaaende,
staa-ende, snakkende, handlende Personer. Der var kommet dette
Præg af Tilfældighed, Livets Tilfældighed, over dem, som
havde Maleren i stor Udstrækning benyttet et Øjebliksfotografi
(og sikkert har han ogsaa det). Bevægelsen var opfattet
»impressionistisk« — ikke Farven.

Dette med »impressionistisk Opfattelse« kan være meget
godt, og er uden Tvivl det rigtige, overfor Fænomener, hvor Øjet

Tilskueren. 1887.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 03:37:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tilskueren/1887/0263.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free